Överger planen på jordtvätt vid Lövsta

Det blir ingen anläggning för förorenade jordmassor vid Lövsta. Detta besked lämnade platschefen för Vägverkets Marksanering i Umeå, Birger Sundström, vid ett möte med representanter för berörda dikningsföretag på GA igår.
­

Gotland2003-10-29 04:00
Överklagandet till miljödomstolen kommer att ta ett och ett halvt år och vi får bara lagra den förorenade jorden i Träkumla under ett år. Vi hade räknat med att allt skulle vara klart vid årsskiftet vid Lövsta. Som det nu är får vi frakta Träkumlajorden till Norrköping istället, säger Birger Sundström.

I en artikel i GA lördagen den 11 oktober fick representanter för de berörda dikningsföretagen komma till tals när det gällde Vägverkets planerade anläggning för rening av förorenad jord vid Lövsta i Roma.
Allan Kolmodin, Tall- och Holmmyrars dikningsföretag, och Bo Hammar, Lina Myrs dikningsföretag, hade plötsligt ställts inför faktum när länsstyrelsen gav Vägverkets anläggning tillstånd att släppa ut: olja, bly, koppar, zink, kadmium, nickel och arsenik i Dalhemsån.
Dalhemsån flyter igenom odlingslandskapet och byter namn, först till Hörsneån och senare till Gothemsån innan den strömmar ut i havet vid Åminne­i sammanhanget verkar det som om inte ens myndigheterna har denna totalbild klar för sig.
I länsstyrelsens beslut framgår det visserligen att det handlar om små mängder av grundämnen som kan släppas ut men dikningsföretagen har fått nog­man vill inte ta emot mera och här handlar det om grundämnen som kan komma ut i odlingsbar åkermark vid översvämningar. Bo Hammar påpekar att det är 700-800 hektar åkermark som översvämmas av ån varje år.
<span class=MR>Ville bemöta</span>
Efter artikeln om dikningsföretagen har Birger Sundström, Vägverket, hört av sig till GA för att bemöta kritiken. Han tyckte samtidigt att Vägverket var orättvist behandlat i artikeln.
GA bjöd igår in Birger Sundström och arrangerade ett möte där även Allan Kolmodin och Bo Hammar medverkade.
Birger Sundström är uppfylld av Vägverkets miljösatsning när det gäller den förorenade jorden i Träkumla där 450 tunnor hittades nedgrävda. Med hjälp av den miljon som Vägverket har fått sig tilldelad när det gäller Träkumlajorden skulle anläggning på Lövsta byggas. Samtidigt har kommunen ett upplag med oljeförorenad jord från nedlagda bensinstationer som man vill rena.
Birger Sundström sa att han respekterar rättigheten att överklaga ett beslut men vid mötet på GA ville han försöka få dikningsföretagen att dra tillbaka sina överklaganden. Han berättade att ansökningsförfarandet hittills har kostat Vägverket 120000 kronor.
Både Allan Kolmodin och Bo Hammar förklarade att de har ett ansvar gentemot markägarna och att de absolut inte kan tänka sig att dra tillbaka överklagandena.
Allan Kolmodin och Bo Hammar anser att dikningsföretagen borde ha kopplats in i ett tidigt skede av processen. Till de informationsmöten som arrangerades kom inga inbjudningar till dikningsföretagen fastän de är berörda.
Allan Kolmodin och Bo Hammar sa att de trots allt inte är förvånade över hur de har blivit behandlade, de påpekar att varken kommunen eller länsstyrelsen har för vana att kalla dem, eller göra utskick, när det gäller information om sådant som de som representanter för dikningsföretagen är berörda av.
Birger Sundström framhöll att dikningsföretagen också har ett ansvar:
­ Ni har också ett ansvar att ställa upp då det kommer en annons i tidningen om ett möte!
Både Kolmodin och Hammar hade missat annonsen i tidningen och de hade inte heller fått någon kallelse.
<span class=MR>Placeringen</span>
Diskussionen vid mötet på GA i tisdags rörde mycket placeringen av anläggningen. Bo Hammar påpekade att det hade varit bättre att placera den vid havet eftersom det ändå är där ämnena från anläggningen till slut hamnar.
Birger Sundström berättade att 12 olika platser runt om på ön har diskuterats innan man fastnade för Lövsta. I Stenkumla låg platsen för nära en vattentäkt!
­ Man är orolig för föroreningar! utbrast Bo Hammar smått triumferande och nickade menande mot Birger Sundström som trots detta bara fortsatte att beskriva hur turerna har gått.
­ Klintehamn var ett av de alternativ som diskuterades i ett tidigt skede men där fanns det en oro över att föroreningar från anläggningen skulle komma ut i havet, förklarade Birger Sundström.
Allan Kolmodin kontrade:
­ Riskerar man havet så riskerar man också marken innan havet! Det är ju märkligt att myndigheterna kan tänka sig att förorena marken på väg till havet.
Allan Kolmodin förklarade hur man med jämna mellanrum gör analyser på grönsaker och spannmål som odlas i de aktuella markerna och att det blir leveransstopp så fort analyserna visar spår av tungmetaller.
Bo Hammar framhöll att det finns planer på att intensivodla grönsaker på Lina Myr. Han framhöll också att tungmetaller, även om det handlar om små mängder, genomgår en anrikning på tio gånger i kött- och mjölkproduktion.
Klintehamn framhölls som det bästa alternativet hittills men Birger Sundström förklarade att nu var loppet kört, det är för sent att föreslå Klinte igen. Det har tagit för lång tid och nu har Vägverket tappat intresse för att bygga en anläggning på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om