Oviss framtid för skolprojekt
Just nu är framtiden oviss för det skolprojekt som beskrivits i flera artiklar i GA.Under fjolåret drevs det som ett pilotprojekt som Grafikgruppen hade med Solbergaskolans fjärdeklassare. Barnen fick lära sig collografi vid grafikverkstaden i Visby.
Prioritering. Just nu är det Atheneskolans fjärdeklassare som deltar i grafikprojektet. Melissa Zacriander och Linus Lindell skär ut sina bilder och läraren Birgitta Näsström ger goda råd. Vid friskolan Athene ansågs projektet så viktigt att man ordnade vikarie för Birgitta Näsström den tid hon är med barnen i grafikverkstaden.Foto: Ulf Glimfalk
Foto: Ulf Glimfalk
Initiativet kom från Eva Höök, Grafikgruppen, som verkligen brann för projektet och som ställde upp gratis eftersom hon tyckte att det här var viktigt för eleverna.
Kanske skulle det här samarbetet kunna utvecklas framöver.
Pilotprojekt
- Vi såg det som ett pilotprojekt och lät det vara gratis det första året, säger projektledaren Eva Höök.
- Det var ett otroligt erbjudande som vi fick av Grafikgruppen. Projektet var väl genomtänkt. Det fanns en målsättning och barnen skulle inte bara få komma och titta i verkstaden utan verkligen få prova på och arbeta. För oss lärare innebar det att vi fick halvklasstider då halva klassen gick i väg till Grafikverkstaden och vi fick faktiskt mer resurser på det här sättet, säger Pernilla Mattsson, som har ansvaret för bild i sin lärargrupp vid Solbergaskolan.
Det var sammanlagt 45 fjärdeklassare som deltog och i december hade de en utställning i Grafikgruppens lokaler.
Pengar
Pernilla Mattsson berättar att Grafikgruppen kontaktade Solbergaskolan om fortsättningen på projektet och att Grafikgruppen framöver var tvungen att ta betalt av skolan för en viss del av materialet. Det handlade om en symbolisk summa.
- Det gick lite fort och när vi väl kom tillbaka efter sommarlovet var det klart hur mycket det ska kosta och om vi ska vara med på tåget så är det den summan som gäller. Det blev aldrig att vi lärare pratade ihop oss om det heller, tyvärr. Men jag hoppas ändå att projektet kommer i gång igen, säger Pernilla Mattsson.
Kostnaden för Solbergaskolan skulle bli straxt över 1 000 kronor per elevgrupp och termin men vid Solbergaskolan låg smärtgränsen på 700 kronor.
Eva Höök vill att projektet ska fortsätta men det går inte utan finansiering. Hon berättar att planen nu är att Grafikgruppen kontaktar politikerna i kultur- och fritidsnämnden och presenterar projektet. Hon visar upp en datasammanställning som har satts ihop för ändamålet.
- Kanske kunde vi söka pengar tillsammans med kultur- och fritid? Kanske hos EU eller på annat håll? Vi tänker lägga fram förslaget för nämnden, berättar Eva Höök.
Prioritera barn
Olov Gibson vid kultur- och fritidsförvaltningen tycker att det låter intressant att Grafikgruppen planerar att presentera projektet för kultur- och fritidsnämnden. Gibson påpekar att det inte är helt otänkbart att kommunen skulle kunna hjälpa till med att söka EU-pengar:
- Jag vet ju att det finns väldigt mycket pengar för kultur hos EU som vi inte utnyttjar. Det finns även andra finansieringsmöjligheter - jag har en sammanställning av kontakter med tänkbara finansiärer för kulturprojekt. Det är en bra idé att de kontaktar nämnden. Nämnden vill ju dra ned anslaget till dom samtidigt som man ska prioritera barn- och ungdomsverksamheten. Hoppas att de lyckas med det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!