Intresset för Gotlandsveckan från de gotländska turistföretagen har hittills varit svalt. Att erbjuda gotlänningar rejäla rabatter och erbjudanden under vecka 27 verkar inte locka nämnvärt.
- Jag är förvånad att så få företag har nappat på detta. Framförallt på landsbygden har det klagats från turistnäringen att just denna vecka är så dålig, sen får våra medlemsföretag gratis reklam genom vår hemsida med sitt erbjudande, säger Anders Murat på Gotlands Turistförening.
- Jag vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt, fortsätter han, och menar att en förklaring kan ligga i att veckan inte är så dålig som man först trott och att beläggningen på olika anläggningar är god.
Hittills har dock vissa turistföretag som Kneippbyn, Lummelundagrottan och ett antal boendeanläggningar gått ut med erbjudanden om rejäla rabatter. Anders Murat har förhoppningar på att fler företag kommer att nappa men att de är lite sega i vändningarna. Det är dock förvånande för Anders Murat att läget är som det är med Gotlandsveckan i dagsläget.
- Men samtidigt är inte tanken med hemestern att gotlänningarna ska planera en hel semestervecka efter den. Vi vill att man passar på att kanske ta en dag av veckan till att utforska den egna ön. Så även om erbjudanden kommer att nå gotlänningarna nära inpå sommaren, är det ingen katastrof, menar Anders Murat.
Tillsammans med Gotlands Media har turistföreningen sedan en tid gått ut och marknadsfört veckan hos turistföretagen. Helst ska företagen kunna erbjuda halva priset på eventuella entréavgifter och andra kostnader att nyttja deras anläggningar.
- Vad jag ska göra nu närmast är att hålla möten om Gotlandsveckan och ligga på våra företagsmedlemmar mer, säger turistchefen.