P-fiaskot har kostat 9,3 miljoner
P-kaoset har hittills kostat skattebetalarna mångmiljoner. Utgifter och uteblivna intäkter uppgår till över nio miljoner kronor. Lågt räknat. - Det är inte solklart vad som gäller, säger Bertil Klintbom, teknisk direktör.
Att köpa in och installerade de drygt 50 p-automaterna kostade 3,1 miljoner kronor.
- Men nu är det ju inte säkert att alla behövs, medger förvaltningschefen Bertil Klintbom.
Det införda boendeparkeringskortet förväntades säljas till närmare 500 innerstadsbor. Med en kostnad på 2 500 kronor per kort och år, skulle det inbringa 1 250 000 kronor. Tele P AB, det bolag som sköter bokningssystemet, ska enligt sitt avtal med Gotlands kommun ha cirka två procent på intäkterna, vilket skulle innebära runt 25 000 kronor.
Återstår gör alltså 1 225 000 kronor, pengar som skulle gått till kommunen men som nu inte gör det eftersom boendeparkeringssystemet fallerar.
Göran Omfors, vd på Tele P AB, kunde i går inte säga exakt vad beslutet innebär för hans företags verksamhet.
- Men tar de bort avgifterna försvinner sannolikt behovet av vår tjänst, medger han.
Kommer ni att kräva skadestånd för uteblivna intäkter?
- Vi räknade förstås med intäkter i den här affären, men exakt hur vi ska hantera situationen får vi återkomma till, säger Göram Omfors.
Utöver Tele P AB finns även andra företag inkopplade, för bland annat service av automaterna. Utan att räkna med eventuella skadeståndskrav eller andra kostnader i och med brutna avtal, uppgår de redan utbetalade kostnader till 3,1 miljoner kronor och de uteblivna intäkterna till 6 225 000 kronor.
Totalt över 9,3 miljoner.
Bertil Klintbomvill i nuläget inte kommentera kostnaderna.
På frågan om inte sommarens bilförbud i innerstan reglerar trafiken nog i sig, svarar han kort:
- Det kan man definitivt tycka. Vi måste se på det också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!