På marken bostäder, hotell och kontor och under jord ett garage för 180 bilar
Föreslå att det blir underjordiskt garage med cirka 180 bilplatser när gamla slakteritomten i Visby blir bostadsområde.Det tycker kommunens ledningskontor när kommunstyrelsens arbetsutskott i dag ska avge samrådsyttranden både för gamla slakteritomten (Fiskmåsen 2) och Brömsebrolunden.Totalt är det 192 lägenheter som ska uppföras på de två fastigheterna.
Det blir en extra stor kostnad som de boende kommer att få betala, anser Riksbyggen.
I dag ska kommunstyrelsens arbetsutskott enas om ett yttrande över detaljplaneförslagen för gamla slakteritomten och för Brömsebrolunden.
På slakteritomten ska Riksbyggen få uppföra 150 lägenheter fördelade på tre bostadsrättsföreningar. På Brömsebrolunden ska Peab uppföra 42 lägenheter.
<span class=MR>Hotell och kontor</span>
I planförslaget för gamla slakteritomten ingår att man förutom bostäder också ska kunna ha kontor och hotell.
Områdets unika förutsättningar framhålls och två olika situationsplaner har utarbetats. Den ena med markparkering, den andra med ett underjordiskt garage.
Skulle man ha alternativet med markparkering så blir följden att exploateringsgraden för bostäderna minskar. Man får då plats med färre och mindre lägenheter, kanske 20-30 lägenheter mindre än om man har underjordiskt garage.
Områdets centrala läge kräver en hög exploateringsgrad. Det innebär att det blir för lite yta kvar för markparkering.
Därför behövs det ett underjordiskt garage, anser kommunens ledningskontor.
Ovan jord finns på gamla slakteritomten bara plats för 40 allmänna parkeringsplatser efter att bostäderna har uppförts.
I dag finns ett 100-tal platser som utnyttjas framför allt sommartid på grund av bristen på p-platser på Östercentrum.
<span class=MR>Trafikbullret</span>
Ett annat problem är trafikbullret från Kung Magnus väg. Här rekommenderas hastighetsdämpande åtgärder och på sikt andra trafikstråk.
Därtill finns förslag om en bestämmelse om isolering mot trafikbuller för bostäderna närmast gatan.
Enligt förslaget planeras bostadsbyggandet i tre etapper med början i sydväst. Nuvarande byggnader rivs.
Hushöjderna på de blivande bostadshusen varierar mellan 2 och 4-5 våningar.
Fyra hus planeras i kvarterets mitt och har indragna "kungsvåningar" med takaltaner på femte våningen.
Detta gäller även västra sidan på översta våningen på trevåningshus mot Kung Magnus väg. Alla lägenheter får en enastående utsikt mot Visby ringmur, Östergravar och havet i norr.
<span class=MR>Brömsebrolunden</span>
På Brömsebrolunden ska Peab få uppföra 42 lägenheter.
Området är i generalplanen för Visby avsatt som parkmark och domineras av Norrbackaplanen.
Den får ge plats åt bostäder. I stället ska man anordna en enkel friidrottsbana eller fotbollsplan för att tillgodose Norrbackaskolans behov. Ersättningsmark för Norrbackaplanen har kommunstyrelsen tagit beslut om för ett par år sedan. Mark reserveras på A7-fältet i närheten av skrubbs värmekraftverk.
<span class=MR>Flerbostadshus</span>
Totalt är det cirka 10 000 kvadratmeter av Brömsebrolunden som bebyggs med bostäder.
Det blir flerbostadshus i tre våningar, där varje hus får sex lägenheter, totalt 42 lägenheter.
Husen ska byggas i sten och med ljusa kulörer och balkongerna blir inglasade.
Detta för att likna de hus som finns i angränsande kvarteret Bofinken.
Totalt blir det sju huskroppar och de ska uppföras i en båge, som följer Kung Magnus väg. Husen ska i möjligaste mån ha gavlarna ut mot vägen.
När samrådsdelen nu snart är avklarad så ska detaljplaneförslagen ställas ut under maj-juni. I augusti ska byggnadsnämnden ta beslut om att anta planerna.
Sedan återstår att se om det blir överklaganden. Det har framförts kritik från kringboende inför husbyggnadsplanerna. Skulle det inte bli överklaganden. Ja, då kan byggena gå i gång inom ett år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!