På patrull för säkerhets skull Motormännen sommarsatsar för fjärde året
Synpunkter på trafikmiljön rapporteras till Vägverket och kommunen, med förhoppningen att åtgärder ska vidtas.
Syftet med vägpatrulleringen är att köra trafikmiljön säkrare och där ses just bra rastplatser som en viktig faktor semesterförare behöver vara utvilade och man stannar hellre om rastplatsen är trivsamt och säkert utformad.
Motormännens assistansverksamhet drog igång någon gång på 50-talet, men har de senaste åren övergått till mer granskning än praktisk assistans, allt eftersom mobiltelefoner och andra verksamheter underlättat för den som råkar ut för någonting längs med vägen. Just vägpatrullbilarna rullar för fjärde året, tack vare sponsring från Volvo och Statoil.
Åke Kahlbom från Motormännens lokalklubb är ansvarig för den gotländska vägpatrullbilen.
Det finns brister i det gotländska vägnätet, men tittar man på landet i övrigt så har vi en väldigt bra standard. Sveriges vägnät är ganska dåligt i dag, rakt ut sagt.
Några av de frågor som Motormännen driver lokalt är dåligt utmärkta övergångsställen, säkerheten vid busshållplatser, den digra skyltfloran och gränsområdena på sidan av vägarna och rondellerna.
Cirkulationsplatser är en sak som vägpatrullerna kommer att hålla ett extra vakande öga på i år.
Åke nämner trafiksituationen vid Skarphäll, där Motormännen helst vill slippa ytterligare en rondell så nära intill den befintliga. Även den nybyggda rondellen vid Terra Nova får viss kritik, eftersom planteringarna kommer att innebära begränsad sikt när de växt upp.
Potthål och spåriga vägbanor är andra saker Motormännen vill att åtgärdas.
Dessutom har ni dålig avrinning på vissa ställen, vilket ökar risken för vattenplaning, inflikar Maria Spetz, som inte är obekant med den gotländska trafiksituationen.
Hon har sommarstuga på ön sedan några år tillbaka och har också suttit i styrelsen på Almi. Sedan 1 maj i år är hon ny VD för Motormännens riksförbund den första kvinnliga sedan organisationen startade för 81 år sedan.
Det känns bra, konstaterar hon och ler. Anledningen till att jag blev intresserad var just att organisationen har en verkligt framtidsinriktad programförklaring. Det kanske inte är den bild folk har av Motormännen, så det är ett spännande uppdrag.
Maria nämner framför allt förutom trafiksäkerheten miljöfrågor och bilekonomi som två stora frågor hon vill driva.
Mest angeläget är det kanske för människor i familjebildande ålder, då man blir mer beroende av bilen och ofta börjar tänka mer på säkerheten kring barn i trafiken. Den gruppen ska vi rikta oss tydligare mot.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!