Klockan är åtta på morgonen och de större lastbilarna har just lämnat Postnord i Visby för vidare transport till landsbygden. Den första ruschen har lagt sig och det är lite lugnare i lokalen som hanterar så kallade hempaket. Paketen ska nu lastas av de stora stålburarna och placeras på hyllor i lokalen. Därefter skickas meddelande ut till kunderna som får välja mellan att få paketen hemkörda, utkörda till ett ombud eller hämtas på plats i Visby. Antalet stålburar har fördubblats den senaste tiden och väntas öka stadigt fram till jul. Natten till tisdagen slog Postnord rekord med nära 1,3 miljoner paket i landet.
– Vår största utmaning nu är att personalen ska hålla sig frisk, men än så länge har vi inte haft ett enda corona-fall här på arbetsplatsen, berättar Torbjörn Helmersson, produktionschef.
Rekordvolymerna av paket inför jul har gjort att Postnord tittar på alternativa lösningar för att minska trängseln vid uthämtning av paket på fastlandet. Förra veckan meddelande bolaget att man öppnar världens största drive-thru-ombud i anslutning till Stockholmsmässan i Älvsjö. Sedan i måndags går det att hämta sina julpaket där utan att lämna bilen.
Kan det bli aktuellt med sådana lösningar här på Gotland också?
– Vi kan hamna i ett sådant läge att vi måste hitta på något. Vi vet att det finns tomma lokaler i Visby som skulle kunna användas, men där är vi inte ännu. Det som kan bli aktuellt i första hand är utökade öppettider och utkörning till ombud på lördagar om vi märker att det inte håller.
Som alternativ till att hämta sitt paket hos något ombud väljer allt fler nu under pandemin att boka hemkörning. Här på ön hanterar Postnord mellan 200 och 250 hemleveranser varje dag. Torbjörn Helmersson tror att den siffran kan stiga till det dubbla fram till jul.
– Jag är van vid den här stressen och stegringen fram till jul. Jag blir nästan mer stressad om det är för lugnt, säger han.
Lars Othberg laddar en större postbil med paket som ska levereras hem till kunder i Visby. Han har jobbat 40 år i branschen och har aldrig varit med om något liknande.
– I år är det helt extremt, så det är bara att kämpa på, säger han innan han försvinner iväg.
Ica Wisborg är ett av alla postombud på Gotland. Här tar man emot försändelser från tre leverantörer: Postnord, Bring och DHL. Vanligtvis hanterar man 200 till 300 paket per dag. Nu räknar man med 1000 paket.
– Det har varit en ökning hela året, men den här veckan tror jag att det blir som mest att göra, säger Robin Rosvall, postansvarig på Ica Visborg.
Vad ser du som den största utmaningen?
– Bristen på utrymme. Vi byggde om för två år sedan för att få mer plats, men det är mycket högre nivåer nu än vi räknade med då, säger Robin.
Kommer ni få plats med allt?
– Vi räknar med att det kommer att bli väldigt mycket, men jag är optimistisk och gillar att lösa problem, mina kollegor kanske inte är riktigt lika optimistiska, skrattar Robin.
För att besöket hos ombudet ska gå så smidigt som möjligt tipsar Robin om ett besök på leverantörernas hemsidor. Där kan man både betala och skriva ut fraktsedlar om man ska skicka paket. Ska man hämta paket kan man ladda ner en app som spar mycket tid hos ombudet.
– Om du inte kan ladda ner appen så underlättar det om du har id och kolli-nummer redo när det är din tur, säger Robin.