"Parkering" som irriterar Visbybor
Gotlandsbolagets Thjelvar ligger sedan mellandagarna i Visby hamn med hjälpmaskineriet igång för att man skall få elektricitet ombord. Flera Visbybor, som bor i grannskapet, har vänt sig till miljö- och hälsoskyddskontoret med klagomål över buller och utsläpp.
Förhoppningen är att Thjelvar snart skall vara borta från kajen - eller ha fått elström från land.
Efter att ha varit utlånad under ett par års tid har färjan Thjelvar återlämnats till Gotlandsbolaget och återfått sitt tidigare namn. För närvarande finns inget bestämt om färjans framtida användning men enligt Jan-Erik Rosengren har man vissa förhoppningar om att kunna hitta ett nytt uppdrag för fartyget. Under tiden är hon upplagd i Visby hamn och för att man skall få el ombord måste man tills vidare ha maskineriet igång.
Buller och lukt
Flera klagomål som gällt både buller och lukt från fartyget har kommit in till miljö- och hälsoskyddskontoret.
- Tillsammans med hamnen jobbar vi på att få tillgång till el från land, berättar Jan-Erik Rosengren.
Detta är dock inte så enkelt. Det kan ta några veckor innan man kan använda landström på fartyget, tror han.
Enligt tekniska förvaltningens Bertil Klintbom, som fungerar som hamnchef, är det inte så enkelt att dra fram landström till fartyget. Problemet är att det krävs en stor strömstyrka. Det handlar om cirka 500 ampere. På längre sikt tror han att man från hamnens sida i samarbete med Geab kommer att kunna klara att förse fartyg med ström.
Färjeläge 7
Bertil Klintbom tror för sin del att lösningen nu kommer att bli att man flyttar Thjelvar från det nuvarande läget i inre hamnen till färjeläge 7, som är avsett för kryssningsfartyg. En sådan åtgärd minskar inte utsläppen, men bullret blir mindre hörbart eller försvinner helt för de som blivit störda.
Passagerarfärjan Thjelvar är byggd 1981, alltså nu mer än 25 år gammal. Hon har hetat Prinsesse Benedikte, Travemünde Link, Sally Star och Wasa Express innan hon 1997 köptes av Gotlandsbolaget och blev Thjelvar. Under det namnet gick hon i trafik mellan Gotland och fastlandet i några år innan hon för ett par år sedan lånades ut till rederiet Color Line och blev Color Traveller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!