Parterna nöjda med nya hyran
Både Gotlandshem och Hyresgästföreningen sa sig vara nöjda med det nya hyresavtalet som innebär en höjning med 1,75 procent för nästa år. För en normaltrea med 5 000 i månadshyra motsvarar det en höjning under 100-lappen per månad. Samtidigt är det klart att det blir ingen avgiftshöjning för bilplats i garage eller under skärmtak.
Nöjda hyresgäster
Ombudsmannen Hans Gärdeklev berättade också om en enkät som föreningen har gjort bland medlemmarna. Den gick ut till 430 lägenheter och man fick svar från hälften.
- Enkäten visar att hyresgästerna är otroligt nöjda med Gotlandshem. Det gäller servicen, lägenheterna och en del är även nöjda med hyran! På landet är det knappt något missnöje när man gör felanmälan, säger Hans Gärdeklev.
Hyresavtalet för de cirka 5 200 boende i Gotlandshems lägenheter ska nu följas av förhandlingar med de privata hyresvärdarna. Det rör sig om ett 50-tal som hoppats på höjningar med fyra procent. Det lär det knappast bli efter avtalet med allmännyttan.
Det nya avtalet skrevs i går under på Gotlandshem och därefter hölls en pressinformation med stor uppställning av företrädare både för styrelse och ledning i Gotlandshem samt av Lars Arvidsson, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation och föreningens ombudsman, Hans Gärdeklev.
- Ett stort problem är ju räntorna. Därtill kommer kostnaderna för VA, renhållning och el samt fastighetsunderhållet. Men vi är nöjda med överenskommelsen även om det kan innebära lite mindre underhåll, säger Hans Klintbom, ordförande i Gotlandshems styrelse. Han fick också medhåll av företagets vd, Carl Eklund:
Tar ett samhällsansvar
- Hyrorna har inte fått skena iväg. Jag anser att vi därmed har tagit ett samhällsansvar. I dagens läge anser jag att vi har dragit vårt strå till stacken. Allt blir dyrare. 1,75 procent räcker inte ens upp till kostnadsökningarna som ligger på två procent. Vi klarar oss alltså under inflationen. Vi får väl skärpa oss ytterligare. Det går att klara det här till en viss gräns. Men den har jag inte sett att vi har nått ännu, sa Carl Eklund och svaret lät inte vänta på sig från hyresgästsidans Lars Arvidsson:
- Det handlar om att ge och ta. Vi är nöjda. Sedan kunde det alltid ha varit bättre. Det finns dock ett underhållsbehov och vi tycker att företaget är duktigt på att klara av det. Man har gjort väldigt mycket nu. Det känns bra.
Sopsortering
Men snart stundar problemen med att få de boende att sortera sopor. En grannlaga uppgift tror man, främst i de stora kvarteren i Visby. Många ringer och är oroliga. Fastighetsskötarna tror att kostnaderna kan dra iväg om man slarvar. Men man har ett år på sig att diskutera och få fram så bra lösningar som möjligt på hur sopsorterande ska kunna fungera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!