Anställda på regionens slamenhet sade i veckan till GT att de blivit lovade att verksamheten inte skulle konkurrensutsättas samtidigt som förarbetena inför eventuell utsättning pågick. Ärendet återremitterades i nämnden till förvaltningen och nu svarar Patric Ramberg på kritiken.
– Det har jag aldrig lovat, och skulle aldrig lova en sådan sak i någon verksamhet. Det ligger i mitt uppdrag att utveckla verksamheten på de sätt som står till buds, och om det här är ett sådant sätt så får man titta på det, säger han.
Han tycker det är tråkigt att medarbetarna saknar tillit för honom.
– Jag har inte haft så mycket med dem att göra själv så jag vet inte riktigt vad det bygger på. Men det är tråkigt att det är så och så ska det naturligtvis inte vara.
Oppositionen i tekniska nämnden vill med återremissen bland annat utreda arbetsmiljöproblematiken, men också varför investeringar i fordon stoppats på förvaltningsnivå, och varför man inte utrett vad arbete i tvåskift skulle innebära ekonomiskt för enheten.
– Vid något tillfälle har vi haft fordonsfrågan uppe, men sen ska det prioriteras bland en massa andra investeringar. När tvåskiftsfrågan lyftes med medarbetarna blev det ett jäkla liv i den här gruppen. Sen lämnade dåvarande avdelningschef och då fanns ingen från ledningshåll som kunde vara med och driva ärendet.
Enligt Kommunals ordförande på Gotland, Pia Malmros, köptes förvaltningsledningen ut med tre chefer som påverkades. Alla i närtid. Avdelningschefen blev utköpt, enhetschefen för slam och återvinningscentralerna omplacerades, den sista chefen var enhetschef för administrationen men där vet Pia inte om chefen blev utköpt eller avskedad. Enligt anonyma källor är ytterligare ett utköp på gång, vilket Ramberg först bekräftar men sedan dementerar.
Varför valde du att samtidigt ta bort alla chefer på enheten?
– Det var sådana omständigheter som gjorde att det inte fanns så mycket att välja på, säger Ramberg.
De märkliga omständigheterna kring chefer och medarbetare som fått gå från förvaltningen har tidigare diskuterats. Ramberg har vad gäller rekrytering tidigare sagt: "Det är viktigt att göra läxan ordentligt, att involvera rätt personer och att vara noga med referenserna."
Vilka sakliga grunder hade du då?
– Behöver jag berätta det? Det tycker jag är en fråga mellan mig och de berörda.
Varför är arbetsmiljön så dålig och varför har du inte fått bukt med den efter alla dessa år?
– Jag är inte så insatt i detaljnivån. Jag vet att det varit en del olika aktiviteter med företagshälsan och så vidare, men exakt vad som avhandlats där kan jag inte, så det vill jag inte uttala mig om.
Vem är det som har ansvar då och vem bör uttala sig?
– Det övergripande ansvaret har ju jag naturligtvis. Och nu när jag dessutom gått in som ansvarig eftersom vi inte har någon avdelningschef så ligger ansvaret hos mig. Så naturligtvis är det en fråga jag behöver sätta mig in i. Men just i dag är jag inte uppsjungen i det, säger Ramberg.
På vilket sätt anser du dig delaktig till den dåliga arbetsmiljön?
– Jag är ju förvaltningschef så det yttersta ansvaret ligger på mig. Men det beror på vad du menar med delaktig. Jag har ju underställda chefer som hanterar de här frågorna. I de flesta fall gör de det på ett alldeles utmärkt sätt, men i det här fallet så har det ju inte funkat.