Payex får kritik

Företaget ska ha försökt driva in skulder trots att motparten haft invändningar mot fakturorna.

Gotland2008-07-18 16:02

Det är Datainspektionen som granskat Payex.
I det ena fallet hävdar en privatperson att företaget försökt driva in pengar trots dennes invändningar mot fakturan.
Ärendet gäller ett telefonabonnemang där fakturan förföll. Payex skickade då betalningspåminnelse och senare inkassokrav. Under tiden hade privatpersonen överklagat fakturan – men till telefonföretaget. Anmärkningar på fakturan skulle enligt denna gått till Payex.

Datainspektionen har uppmanat Payex att se över sina underrättelserutiner. Det behöver tydligt framgå var invändningar ska sändas – vilket Payex nu gjort – och det ska också till en bättre kommunikation mellan inblandade företag i inkassoärenden.

Det andra ärendet gäller ett mobiltelefonabonnemang. En byggfirma anlitade en operatör och bytte senare till en annan. I turerna som därpå följde hamnade byggfirman i kläm och Datainspektionen menar att Payex i det aktuella fallet inte levt upp till kravet om god inkassosed. Man har bland annat drivit en fordran trots att ingen fordran fanns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om