Personlig reklam för jobb
Sök intensivt, entrÀget och personligen. NÀr trygghetsrÄdet bjuder in företag att prata om framtid och anstÀllningsutsikter, blir de drygt 70 personer som kommer dit, varse om att det Àr personlig reklam som gÀller.
Det kÀnns lÄngt bort att sÀtt sig i den styrhytten, men enligt honom kommer det förutom de redan 200 anstÀllda pÄ ön, att behövas fler folk, men inte Àn pÄ ett tag.
Olika yrkeskategorier som nÀmns Àr laminerare, montörer, snickare, lagerpersonal och ingenjörer, men det ska tillÀggas att de flesta rekryteras internt.
TrygghetsrÄdet har bjudit in sex företag till missionshuset i Visby, sÄ att de kan berÀtta sin syn pÄ framtid och sysselsÀttning. Ledorden för den hÀr torsdagsförmiddagen Àr att marknadsföra sig sjÀlv och se till att fÄ in en fot, för att sedan kunna gÄ vidare inom företaget.
<span class=MR>VildhjÀrnor med galna idéer</span>
Personalchefen för Svenska Spel, Eva Wetterdal, har liknande budskap som den tidigare talaren: att det gÄr framÄt, men att det inte planeras nÄgra nyrekryteringar annat Àn kanske nÄgon enstaka tjÀnst. DÀr Àr det vildhjÀrnor som eftersöks, det vill sÀga affÀrsutvecklare, som kan genomföra nya idéer.
Det Àr ingen större ruljans av personal och den som vill lÀgga ut en krok kan lÀgga in sin meritförteckning pÄ deras hemsida.
 Vi har en egen arbetsförmedling med ungefÀr 7 000 aktiva intresseansökningar, sÀger hon.
<span class=MR>Snack i pausen</span>
 Jag har haft otur, sÀger Gunn-Louise Johansson och berÀttar att hon efter 37 Är pÄ Posten sökte och fick ett chefsjobb pÄ Pengar i Sverige, ett dotterbolag till riksbanken. PÄ grund av omorganisation stod hon snart utan jobb och Àr sedan tvÄ mÄnader inskriven pÄ arbetsförmedlingen.
 Min Älder ligger mig i fatet. Jag Àr 58 Är.
I andra Ànden av lokalen stÄr en trio, som efter anstÀllning pÄ Flextronics har startat eget, med kabeltillverkning och konsulttjÀnster. De har kommit dit för att hitta kunder.
 Det gÄr lÄngsamt men sÀkert, sÀger Anders Allard om framtiden.
Han och kollegorna har fyra mÄnader kvar av sitt starta-eget bidrag och det Àr mycket som mÄste göras. Tiden gÄr alldeles för fort.
<span class=MR>GotlÀndska livsmedel</span>
 Det Àr svÄrt att fÄ in gotlÀndskt pÄ hyllorna i matbutikerna, men dÀr försöker vi hjÀlpa till, sÀger Sten Jonsson frÄn Livstek.
Enligt honom finns det finns jobb pÄ ön, men inte kompetensen. Livsmedelstekniker efterfrÄgas och sÄdan utbildning finns inte hÀr. Sten Johnsson berÀttar att 25 procent av alla pÄ Gotland har nÄgon anknytning till jordbruk. Han nÀmner olika inriktningar som mejeri, slakteri, KRAV-produkter, Àgg och packeri av rotfrukter.
Men vad Àr det som behövs pÄ ön?, frÄgar en seminariedeltagare.
 Först och frĂ€mst mĂ„ste vi försvara det vi har och sedan satsa pĂ„ smĂ„skalig livsmedelsindustri. Men dĂ„ behöver vi som sagt folk som kan livsmedelsteknik. Ăn sĂ„ lĂ€nge marknadsför företagen sina egna produkter och sĂ€ljare behövs inte i det hĂ€r skedet, svarar Sten Johnsson och tillĂ€gger: Om du vill starta företag kan du testa din idĂ© hos oss i försöksfabriken, dĂ€r prövar vi förpackningar och allt som behövs nĂ€r det gĂ€ller livsmedel.
<span class=MR>Bagarbarn</span>
HÄkan Jakobsson, tillsammans med sin bror, Àr den tredje generationen som driver Eskelunds bageri. Han ser mycket positivt pÄ framtiden och berÀttar att han en gÄng sprang ikapp en stressad fastlÀnning med ett smakprov. Hon tog en tugga av brödet, stannade upp och sa: ¿Hör du du. Det hÀr smakar ju semester".
Att avanonymisera produkterna Àr ett mÄl. De och sex företag till har gÄtt ihop för att marknadsföra sig i livsmedelsbutikerna, Àven pÄ fastlandet. Tanken Àr att bland annat gotlandsbröd ska synas i de stora affÀrerna och ge en kÀnsla av kvalitet och Gotland.
 Vi tror att det hÀr kommer att vÀxa och dÄ behöver vi folk, sÀger HÄkan Jakobsson och tillÀgger: speciellt datakunniga, allting blir ju mer och mer automatiserat.
<span class=MR>BÄde ljus och mörker</span>
Flera företag kan gÄ ihop och anstÀlla en konsult. Det Àr ett annat förslag som luftas pÄ branschseminariet och presenteras av Jan Linell frÄn det bidragsstödda projektet Tekniskt resurscentrum. Men Àn Àr det bara en tanke och han rÀknar inte med att det blir mer Àn tio till femton personer inom en tvÄÄrs period, som kommer att anstÀllas pÄ det hÀr viset.
Ett tips frÄn Jan Linell Àr att hÄlla koll pÄ generationsskiften i olika företag, dÄ kan det finnas behov av konsult eller annan hjÀlp.
Sist ut Àr ett företag med 90 anstÀllda pÄ Gotland, Trelleborg Sigma, vars prognos ser lovande ut men som inte kan lova nÄgra arbetstillfÀllen. Inte Àn.
NÀr företagen har presenterat sina tankegÄngar kring framtiden nÀr det gÀller sysselsÀttning, fortsÀtter deltagarna att diskutera. I salen delges bÄde oro och förhoppningar:
¿Det Àr viktigt att presentera sig sjÀlv hos företagen, vi ska inte vÀnta pÄ platsannonser".
¿Vi suckade, vi har fel Älder för att komma in".
¿Det Àr kontaktnÀt som gÀller".
¿LÄt oss starta ett eget bemanningsföretag".
Fotnot: TrygghetsrÄdet (TRR) arbetar med att stötta medarbetare, som blir eller riskerar att bli uppsagda pÄ grund av arbetsbrist. Detta med vÀgledning och aktiviteter för personlig utveckling samt jobbsökning.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!