Peter om restiden efter Bromma: "Fullständig katastrof"

Det tidigare så smidiga pendlandet mellan Lokrume och Lund har blivit långt och krångligt för arkeologen Peter d'Agnan:
– Det är en hel arbetsdag som går åt till att resa, säger han.

Peter D'Agnan arbetspendlar till Lund där han jobbar med ett fyraårigt projekt om bulverk.

Peter D'Agnan arbetspendlar till Lund där han jobbar med ett fyraårigt projekt om bulverk.

Foto: Elisabet Andersson

Gotland2025-01-06 05:15

Vid årsskiftet upphörde flygförbindelsen mellan Visby och Bromma då BRA slutat flyga den linjen och blev en underleverantör till SAS. Det betyder också att de direktlinjer till Göteborg och Malmö, som BRA flugit minst två gånger i veckan året om, försvunnit.

För arkeologen Peter d'Agnan som varannan vecka arbetspendlar till Lund får det stora konsekvenser.

– Tidigare tog det totalt två timmar från Lokrume till Kastanjegatan i Lund där jag har min lägenhet, säger han. 

undefined
Sedan BRA vid årsskiftet slutade att flyga till Bromma har SAS monopol på flygtrafiken från Visby.

Nu måste han flyga till Arlanda och vänta i flera timmar på flyget till Köpenhamn och sedan ta tåget tillbaka till Sverige för vidare färd mot Lund.

– Min totala restid hemifrån till dörren i Lund blir över sex timmar lång och mer än dubbelt så dyr. Det är en hel arbetsdag som går åt till att resa, säger han.

Trots att det gått fler flyg har Peter d'Agnan inte kunnat boka dem eftersom de antingen varit för dyra eller fullbokade.

undefined
Peter d´Agnan bor i Lokrume och arbetspendlar varannan vecka till Lund.

Dessutom tycker han att servicen blivit betydligt sämre.

– SAS har inga studentrabatter och har inget system för fakturering. Dessutom går det inte att betala fler än fyra resor samtidigt i appen då den kraschar och sen går det inte att göra om bokningen förrän nästa dag. Man blir tokig och det går inte ens att nå dem, det känns nästan hopplöst, säger han. 

Peter d'Agnan har en tidsbestämd anställning på Lunds universitet där han arbetar med ett projekt om bulverkshus. 

– Projektet är på fyra år och jag har tre år kvar. Hade jag haft ett tillsvidarejobb hade jag nog funderat på att säga upp mig, säger han.

Förutom pengar förlorar han också värdefull tid med familjen.

– För mig betyder det att jag inte får träffa mina barn fyra dagar i månaden, det är sorgligt men vad ska jag göra, säger han. 

undefined
Turerna mellan Bromma och Visby är nu ett minne blott.

Det är inte bara privatpersoner och företag som förlorar pengar om flygbiljetterna blir dyrare, menar han:

– Det blir också en smäll för skattebetalarna eftersom det är vi som betalar biljetterna för alla som jobbar på olika myndigheter och som flyger i jobbet. De är inte priskänsliga utan flyger även om det blir dyrare, säger han. 

undefined
SAS-plan på Visby flygplats.

Peter d'Agnan ser inga fördelar med att Bromma läggs ner. 

– De är en nedrustning av Sveriges reseinfrastruktur. Den skapar sämre förutsättningar för Sverige och framförallt för Gotland, mindre företag, miljön och de små kunderna, säger han.

Protesterna mot nedläggningen av flyglinjen mellan Visby och Bromma har varit måttliga, vilket förvånar Peter d'Agnan:

– För mig är det en gåta. Nedläggningen har ingen större betydelse för de som reser sällan men för de som pendlar är det en fullständig katastrof.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!