Picknick med varannan vatten ska skapa säkerhet och ordning

­ Drick vartannat glas vatten, så mår du bättre i morgon bitti, får en roligare semester och hinner först till bästa platsen på stranden!
Så sammanfattar kommunens folkhälsostrateg Håkan Jonsson sommarens annonskampanj "Varannan vatten", som ska få turister och gotlänningar att bli mindre berusade­och därmed bidra till att Visby blir en lugnare, trevligare och säkrare nöjesstad.

Gotland2004-04-15 04:00

Annons- och affischkampanjen är ett led i kommunstyrelsens tiostegsprogram, som ska förbättra ordning och säkerhet i Visby, allra helst innerstaden. I går presenterades satsningen av representanter från kommunen, Polismyndigheten, Destination Gotland, Gotlands turistförening och krögarna.
Devisen "varannan vatten" syftar till just det­att man ska dricka lika mycket vatten som alkohol när man festar. Håkan Jonsson menar att det inte bara resulterar i en lägre berusningsgrad och därmed bättre ordning, utan även i ett bättre semesterfirande.
­ Håller man berusningsnivån lägre så får man mervärde­man orkar mer och upplever mer.
Det övergripande målet är att göra Visby till en lugnare, säkrare och trevligare nöjesstad.
Kampanjen grundar sig på redan befintliga paragrafer i "Lokala ordningsföreskrifter för Gotland", en skrift få har god kunskap om. Därför har man nu tagit fram broschyren "Picknick i Visby" där man i förenklade former förklarar vad som gäller på de områden som har de största bristerna.
­ Vi vill göra ordningsstadgan känd, läst och efterlevd. Det här är en lightversion som fokuserar på alkoholförtäringsförbudet och nedskräpningen.
Båda är alltså förbjudna på allmän plats.
<span class=MR>Målgruppen unga vuxna</span>
Informationen och annonserna kommer snart att börja synas i olika tidningar som riktar sig främst mot turister.
­ Vi vill kommunicera med folket som är på väg ut för att partaja. Målgruppen är främst unga vuxna på 18-26 år­ det är de som ska mötas av budskapet.
Kampanjen lär dock ses av de flesta, eftersom affischer, broschyrer och andra produkter också kommer att finnas i exempelvis livsmedelsbutiker, på krogar, Systembolaget och snabbmatsserveringar.
Informationen kommer bland annat att spridas av parkvakterna.
Att stadgarna efterlevs kontrolleras av polisens citygrupp, som drar igång omkring midsommar.
Kampanjen samfinansieras av bland andra Gotlands kommun, Alkoholkommittén, Destination Gotland och delar av Socialdepartementets "sommarpengar", 500000 kronor som är öronmärkta till förstärkta insatser under sommaren.
Andra steg i tiopunktsprogrammet är att se över exempelvis helrörsförsäljningen och alkoholtillsynen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!