Gotlandsbåten arbetar mot klockan. På torsdagen är sista dagen att skriva avtal med det rederi som skulle kunna leverera en båt till nästa sommar. Det som saknas är fortfarande en kajplats vid ett antal tillfällen, när kryssningskajen är upptagen.
När Helagotland talar med Pigge Werkelin på onsdagskvällen har han tillsammans med Gotlandsbåtens vd Lars Meijer just tagit fram siffror på vad det skulle kosta att göra i ordning kajplats 4. Siffrorna säger han kommer från experter inom branschen.
– Det skulle kosta mellan fyra och en halv och sex miljoner kronor att göra i ordning kajplats 4, menar han.
Gör man beräkningar på att Gotlandsbåten skulle betala två miljoner i hamnavgift och att kryssningskajen i gengäld skulle kunna användas av kryssningsfartyg landar man som mest på en summa för regionen på cirka fyra miljoner, tror han.
Poängen med de hastigt framtagna siffrorna menar Pigge Werkelin är att ge regionen en kalkyl så att de ska kunna ta ett beslut i morgon.
– Vi vill ha ett skriftlig beslut på att vi har en kajplats, vilken spelar ju ingen roll förrän vi lägger till nästa sommar.
Pigge menar att Destination Gotland då har tid på sig att visa viljan att samarbeta. Kanske kommer man till slut fram till att det går att ändra i avtalen så att Gotlandsbåten kan lägga till vid kajplats 5 och 6 och då behöver man inte göra i ordning kajplats 4.