Tillsammans med Björn Karlström och Mikael Liljegren bildade han bolaget Eco Vehicle. Företaget skrev ett samarbetsavtal med den stora sydkoreanska elbilstillverkaren CT & T.
Det handlade om att börja med import av elbilar, nästa steg var att montera halvfabrikat och bygga ett nätverk av lokala underleverantörer.
- När finanskrisen kom så hamnade det sydkoreanska företaget i samma sits som Saab ungefär. De fick jaga nya finansiärer och jobba hårt så vi var inte direkt deras högsta prioritet. Vi har inte släppt det företaget, men vi har inlett diskussioner med ett amerikanskt elbilsföretag. De är oerhört försiktiga så vi får se vad vi hamnar, säger Håkan Ahlsten.
Det är inte personbilar företaget i så fall kommer att satsa på, utan mindre lastbilar och företagsbilar som drivs på el.
- Jag kör själv elbil. Den har jag köpt av Johan Bengtsson, berättar Håkan Ahlsten som ser ett gyllene tillfälle att bygga ut infrastrukturen för laddning av elbilar när gatubelysningen på Gotland nästa år ska bytas mot så kallade LED-lampor.