Polisen säger nej till 40 i tätorterna

40 kilometer i timmen i flera tätorter.Det är Trafikverkets senaste förslag.Men polisen gillar det inte.- Vi anser det direkt olämpligt, säger Tobias Engström, gruppchef för trafikpolisen på Gotland.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2011-04-20 04:00

Det är inte länge sedan Gotland blev av med sina flesta 90-vägar och bilisterna fick sänka farten till 80, 70 eller 60 kilometer i timmen.

Nu är det i tätorterna Trafikverket ser över.

På Gotland har det lagts ett förslag om hastighetssänkning i Burgsvik, Hemse och Tingstäde. Här vill Trafikverket sänka hastigheten på genomfartsleden i samhällena från 50 till 40 kilometer i timmen.


Svårt få acceptans
Öns myndigheter ska nu ta ställning till förslaget. Och Polismyndigheten har redan sagt nej.

- Vi är tydliga i vårt svar och vi yrkar avslag, säger Tobias Engström, gruppchef för öns trafikpoliser.

Han tror att det blir svårt att få allmänheten att acceptera en 40-gräns på de här sträckorna.

- Det blir svårt att få acceptans för en sån regel. Och vi bedömer inte heller att det ur trafiksäkerhetssynpunkt finns skäl till den föreslagna sänkningen. Risken är i stället att de nya hastighetsgränserna inte efterlevs, vilket leder till en urholkning av rättssystemet, säger han.

Hans modell är att man ser över var de farliga områdena finns och har en 30-gräns där, men låter 50-gränsen vara kvar i övrigt.

- Man måste ha med bilistens perspektiv också när man sätter hastighetsgränser, säger han.


Gardell tveksam
Hur Region Gotland ska ställa sig är ännu ovisst. Tekniska nämnden har förslaget på sin dagordning vid nästa au-möte. Slutgiltigt beslut ska fattas vid nämndsammanträdet 12 maj.

- Men vi börjar prata ihop oss redan nu i veckan, säger ordföranden Tommy Gardell (S).

Personligen är han tveksam.

- 40 kilometer i timmen är väldigt sakta. Och 50 har varit en bra hastighet, funderar han högt.


Samförstånd viktigt
Tjänstemannaförslaget är att politikerna säger ja och stöder Trafikverkets förslag.

Men Tommy Gardell kan i dagsläget varken säga ja eller nej. Han måste diskutera frågan mer med sina partikamrater och övriga i nämnden, säger han.

Men han betonar att det är viktigt med samförstånd mellan regionen och Trafikverket i de här frågorna. Båda är ju ägare till vägar i samhällena.

- Om det blir 40 kilometer i timmen på den statliga länsvägen, är det lämpligt att vi har samma hastighet på våra angränsande vägar. Annars blir det för rörigt för bilisterna, säger han.


Alla tätorter ses över
Hemse, Burgsvik och Tingstäde är inte de enda tätorter som granskas av Trafikverket.

- Vi gör en översyn av samtliga tätorter på ön, säger Nils Högfeldt, jurist på Trafikverket och myndighetsansvarig på Gotland.

I Slite och Klintehamn finns redan förbifartsleder och i Roma har man fartkameror, konstaterar han.

Fårösund och Kappelshamn är två samhällen man ännu ska titta på. Och översynen av Visby pågår fortfarande, men även där har de flesta statliga vägar redan reglerats i förbifartsleder.

Är målsättningen att 40 kilometer i timmen ska bli bashastighet i tätorterna?

- I ett längre perspektiv tror jag att vi får se sänkta bashastigheter, svarar Nils Högfeldt och fortsätter:

- När de nya hastighetsgränserna beslutades 2008 diskuterade man att införa 60 kilometer i timmen som ny bashastighet på landsväg. Men regeringen valde att vänta. Om 5-10 år tror jag dock att de gamla hastighetsgränserna har fasats ut och vi bara har de jämna 20-stegen. Och då är troligen 60 är bashastighet på landsbygd och 40 i tätbebyggelse, säger han.

Bashastigheterna på vägarna i Sverige är 50 kilometer i timmen i tätbebyggt område och 70 utanför tätbebyggt område.

På många gator och vägar gäller andra hastighetsgränser. Trafikverket, kommunerna eller länsstyrelsen beslutar från fall till fall om andra hastighetsgränser.

Följande faktorer ligger till grund för hur hastighetsgränserna sätts:

Trafikens sammansättning.

 Om det finns mitträcke.

Antalet dödade eller skadade i olyckor längs vägsträckan.

 Fasta föremål, bergskärningar eller liknande, nära vägen, utan skyddande sidoräcke.

 Skolor eller andra platser där barn befinner sig nära vägen.

Källa: Trafikverkets hemsida

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!