Christian Molin, utredare i ärendet och som tidigare arbetat med liknande fall, säger att den här typen av brott är något som polisen ofta får hantera. Problematiken ligger ofta i att det är svårt att bevisa vem som ligger bakom själva bedrägeriet.
– För bedrägeri krävs att någon vilseleds, att någon gör en ekonomisk vinning och att någon lider ekonomisk skada. Polisen måste sedan bevisa vem som faktiskt vilseledde målsäganden. Det räcker alltså inte med att ta reda på vilken ip-adress, mobiltelefon eller dator som användes vid brottet utan polisen måste också bevisa vem som faktiskt lurade målsäganden, säger Christian Molin, utredare i ärendet, och fortsätter:
– Dessutom ska man det bevisas att den som vilselett också fått målsägandens pengar i sin besittning.
Han säger att det i bedrägerifall kan vara vissa personer som är aktiva i själva bedrägeriet och att andra personer sedan kan användas som "målvakter" och vara dem som får in pengarna på sina konton.
– Skälen till att man agerar som "målvakt" kan vara att man står i skuld till någon och att man får stå som "målvakt" för att bli skuldfri. I det här fallet kan vi inte bevisa att den misstänkte vilselett personerna utan utredningen tyder mer på att han agerat målvakt, säger Christian Molin.
Polisen och banker har vid ett stort antal tillfällen informerat om bedrägerier över telefon och internet. Under de senaste åren har sådana typer av anmälda bedrägerier minskat – men polisen tror att mörkertalet är stort.
– Jag tror att det brottsförebyggande arbetet är det som man tjänar mest på. Det är något som vi måste fortsätta med, säger Christian Molin.