Polisen vill ha 100-vägar på ön

Gotländska bilister protesterade högljutt när Vägverket införde max 80 kilometer i timmen på de flesta av öns vägar. Nu stämmer polisen på Gotland in i missnöjet.- Vi ser gärna några pendlingsvägar med 100 kilometer i timmen, säger trafikpolischefen Roger Nyd.

Trafikpolischef Roger Nyd.

Trafikpolischef Roger Nyd.

Foto: Tommy Söderlund/Arkiv

Gotland2010-05-29 04:00
Under gårdagseftermiddagens chatt på GT:s hemsida helagotland.se, där poliserna Roger Nyd och Fredrik Persson chattade med gotlänningarna, diskuterades bland annat hastigheterna på Gotlands vägar.
Roger Nyd, som är trafikansvarig inom Gotlandspolisen, efterlyste då tre filer och en maxhastighet på 100 kilometer i timmen på de största och mest trafikerade vägarna på Gotland.

Pendlingsvägar
- Vi skulle gärna se att det blev några pendlingsvägar med 2+1-väg med 100 kilometer i timmen, säger Roger Nyd i chatten.
Han medger dock att de satsningar på vägkvalitet och säkerhet som krävs för att polisens önskan skulle uppfyllas, sannolikt inte kommer att ske.
- Vi tycker givetvis som de flesta andra att man borde satsa mer pengar på de gotländska vägarna, men ser man hur pass liten trafik vi har på Gotland så är det svårt att motivera för Trafikverket att lägga mycket pengar på Gotland. De pengarna finns inte så vi får hålla till godo med våra 80-vägar, tror han.

Svårt för trafikanterna
Roger Nyd är också skarpt kritisk till det nya system som innebär att det bara är tiokilometersintervall mellan de olika maxgränserna.
- Det gör det svårt för trafikanterna att hålla reda på alla hastigheter som nu finns. Jag tror att man kommer att gå tillbaka till 20-steg, säger Roger Nyd.
GT har sökt Roger Nyd för fler kommentarer kring hastigheterna på Gotlands vägar.
Kriminalinspektör Fredrik Persson medverkade i chatten med läsarna på helagotland.se.
Kriminalinspektör Fredrik Persson medverkade i chatten med läsarna på helagotland.se.
Polisen på Gotland genomför ungefär 250 hastighetskontroller runt om på Gotland varje år.
Kontrollerna tar ungefär 2 000 arbetstimmar i anspråk.
I kronor räknat läggs cirka 600 000 kronor per år på hastighetskontroller, av Gotlandspolisens årsbudget på totalt runt 100 miljoner kronor.
Varje år dras ungefär två miljoner kronor in i fortkörningsböter. De pengarna går direkt till statskassan, inte till polisen.
Forskning visar att utan hastighetsövervakning skulle dödsfall och skador öka med 20 procent. På Gotland innebär det ytterligare en död, tio allvarligt skadade och 50 lindrigt skadade per år, om Gotlandspolisen inte genomförde någon hastighetskontroll.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om