Det var tidningen Vi bilägare som först rapporterade om problemet med Kias populära bilmodeller. Det ska handla om totalt 640 000 bilar i världen, varav 53 700 bilar i Sverige och 300 på Gotland.
Återkallelsen grundar sig i att det i vissa fall kan läcka in vatten på ett kretskort. Om det uppstår kortslutning till följd av detta kan det börja brinna i motorrummet.
Även om inga händelser rapporterats i Sverige väljer Kia att i förebyggande syfte kontakta samtliga berörda ägare och uppmana till verkstadsbesök.
På Gotland säljer Bilcompaniet i Visby Kia. Anders Fahlström är verkstadschef och tycker det är bra att Kia agerar förebyggande.
– Det här är ett andra steg kan man säga. Vi gjorde några modeller före julen och nu är det andra modeller det är dags för. Återkallelsen görs i förebyggande syfte och Kia i Sverige har inga kända fall av skadan som kan uppstå, säger han och tillägger:
– Vi på Gotland har inte sett någonting av det här problemet. Jag känner mig trygg med att det inte är något större bekymmer det här.
Återkallelsen kommer att skickas ut med brev till berörda ägare på Gotland. När brevet kommer kan man boka in sig hos en auktoriserad verkstad för att få problemet åtgärdat.
– Får man inte brevet så innefattas man inte och kan vara lugn med det.
På Gotland rullar omkring 1 800 Kia-bilar varav 300 av dessa berörs av återkallelsen. Något som inte ska vara något problem att hantera, enligt verkstadschefen på Bilcompaniet.
– Vi har inga problem att kunna ta emot alla som behöver hjälp, vi bokar in efter hand.
Kan andrahandsvärdet påverkas av en sådan här återkallelse?
– Nej det tror jag inte. Alla bilmärken har återkallelser eller förbättringar under bilens livslängd. Det här är inget konstigt i sig.
Biltillverkaren Kia har under de senaste åren seglat upp på topplistorna över de mest populära bilarna i Sverige. De berörda modellerna Niro och Ceed återfinns så sent som förra året på plats sex och nio på topp-10 listan över de populäraste bilmodellerna i Sverige.