Positiv till ny kryssningskaj i Visby hamn

En ny kryssningskaj kan snart bli verklighet. Tekniska nämnden är positiv till planerna, som innebär att Visby snart även kan ta emot de allra största lyxkryssarna. -Den här satsningen kan bryta trenden, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c).

Besökare. Ingrid och Horst Bockelmann klev på m/s Nordnorge i Hamburg. På elva dagar besöker de Danzig, Stockholm, Helsingfors, S:t Petersburg, Tallinn och Kiel. Visby får en eftermiddag.

Besökare. Ingrid och Horst Bockelmann klev på m/s Nordnorge i Hamburg. På elva dagar besöker de Danzig, Stockholm, Helsingfors, S:t Petersburg, Tallinn och Kiel. Visby får en eftermiddag.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2008-02-21 04:00
Visby var ifjol Sveriges näst populäraste kryssningsdestination efter Stockholm.
Men trenden pekar spikrakt neråt. 1991 anlöpte 185 kryssningsfartyg i Visby hamn. 2007 var siffran nere i 80.
Anledningen till raset är att kryssningsfartygen blir större och större för varje år som går. Den utvecklingen har gjort att Visby hamn inte längre klarar att ta emot fartyg i samma utsträckning som tidigare.

För liten
-Kryssningsföretagen brukar säga att Visby är en underbar destination, men att vi måste göra någonting åt hamnen, säger kommunens tekniske direktör Bertil Klintbom.
Visby hamn är helt enkelt för liten för de största kryssarna. För att göra något åt saken anslog den regionala utvecklingsenheten i höstas pengar till den förstudie som nu ligger klar. Tanken är att den nya kajen ska placeras på utsidan av den yttre vågbrytaren.
Kajen ska vara 150 meter lång och ha mycket kraftiga angörningsanordningar samt vara tillräckligt bred för att räddningstjänstens fordon ska komma fram.
Totalt rör det sig om en investering omkring 135 miljoner kronor. Det mesta kommer sannolikt att bekostas genom fartygs- och passageraravgifter, men kommunens tekniske direktör ser även förutsättningar för extern finansiering av kajen.
-De här gästerna lägger ju också mycket pengar på stan, så det finns klara förutsättningar, säger Bertil Klintbom.

2000 passagerare
När den nya kajen står färdig ska den kunna ta emot fartyg som är drygt 340 meter långa och har över 2 000 passagerare.
-Det ser väldigt intressant ut. Den här satsningen kan bryta trenden, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c).
Dagens kryssare är omkring 200 meter, så risken att kajen ändå ska vara för liten när den står klar, bedömer han som liten.
Konsulterna som tagit fram förstudien beräknar byggtiden till ungefär 15 månader. Muddringsarbetet i hamnbassängen måste ske under gynnsamma väderförhållanden vilket innebär att byggnationen beräknas pågå under två sommarsäsonger.
Ärendet går nu vidare till kommunstyrelsen för förprojektering.
Förstudien för en ny kryssningskaj ska kompletteras med:
Geotekniska undersökningar
Kontroll av metod och tid för muddring
Datorsimulering av tillägg och avgång med kryssningsfartyg
Kontroll av våg- och vindförhållanden
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!