Postens luftbro till nytt bolag

Du spottar på frimärket och stoppar brevet på lådan. Men vad händer sedan?

Gotland2006-11-23 06:00
Det är då piloten Lennart Pettersson börjar jobba. Sedan 1996 har bolaget West Air Sweden flugit de gotländska breven till och från ön. Nu är det slut. Nästa vecka tar ett nytt bolag över de nattliga flygningarna
till Gotland.
Klockan är 19:13 och Lennart Pettersson tittar oroligt på klockan. Blir man mer än två minuter sena måste han rapportera till centralen i Stockholm. Tid är pengar. På Tomteboda väntar de med punktlighet.
Sedan år 2000 har Lennart nattetid flugit posten till och från ön. Innan dess flög han privatjet åt stora bolag. Regeringsfolk, chefer och fina gubbar. Lennart har bland annat flugit kungen och Silvia. Numera flyger han dem sittande på frimärke.
Att flyga post är för Lennart Pettersson ingen större skillnad mot passagerartrafik.
- För mig är instrumentbrädan själva flygningen. Vad du har bakom dig ser du inte, säger Lennart och nu rullar postens gula lastbil in genom grindarna.

Bråttom att lasta
Flygplanet, en Hawker 748 byggd 1981, har en dörr strax framför stjärten. Via den lastas burarna med brev på en ramp direkt från postbilen.
Varje morgon vid sextiden kommer en postleverans med ungefär tre ton brev och paket till ön. På kvällen går aningen mindre mängder den omvända vägen tillbaka till Arlanda. Det kan tyckas vara stora volymer men i sammanhanget är det ganska små mängder. Flygbolaget West Air håller just nu på att byta ut sin flygplansflotta mot större maskiner. Då blir Gotland för litet och ett dotterbolag till Skyways, Amapola, har i den senaste upphandlingen med posten tagit över transporterna.
Nästa fredag flyger West Air allra sista resan till ön.

Med saknad
Att flyga på nätterna innebär för Lennarts del lediga dagar och en stunds sömn på hotellrum.
- Jag kommer att sakna dagarna i Visby. Det är en förlust. Atmosfären, golfspelet och baden sommartid. Visby är ett trevligt ställe med bra möjligheter, säger Lennart.
Däremot är han inte övertygad om att det är sista gången han landar på Visby flygplats. Linjer läggs ned, och återuppstår ibland igen.
För gotlänningarna kommer bytet av bolag inte att märkas. För Lennarts del innebär dock skiftet att han fram till jul ska flyga ut julkort och julklappar. Sedan ska hans plan gå på trafik i Spanien. Kanske följer Lennart med, han har fått erbjudandet. Men Gotland kommer han att sakna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!