Ända tills helt nyligen, då han åkte fast för fortkörning.
- Det har blivit för många skyltar att hålla reda på. Folk tappar fokus på körningen när de måste titta på hastighetsmätaren hela tiden, säger han.
Bilturen förra helgen blev dyrare än han någonsin kunnat ana.
Björn Fransson körde längs en smal, krokig 70-väg och svängde ut på den bredare länsväg 142. Han missade att högsta tillåtna hastighet längs sträckan bara var 60 kilometer i timmen, och fastnade i polisens hastighetskontroll.
1 500 fattigare
Färden gick sju kilometer över tillåten hastighet, och några minuter senare var han 1 500 kronor fattigare.
- Det svider om man är pensionär, kan jag tala om. Jag har hela livet varit jättenoga med att hålla hastigheten, och att åka dit för en sådan här skitsak gör mig lite ledsen, säger han.
Han var med och grundande Miljöpartiet på Gotland och drev tidigare en kamp för sänkt maxhastighet på öns vägar från 90 kilometer i timmen till 80.
Men Trafikverkets omskyltning där förare oftare måste sänka och öka farten ger han inte mycket för ur ett miljöperspektiv.
- Det inte klokt, säger han.
Förare måste numera lägga mer fokus på att undvika fortkörningsböter, och med blicken på hastighetsmätaren äventyras trafiksäkerheten, menar han.
- Jag tror inte att folk har något problem att följa reglerna när de upplever att de är motiverade. De flesta respekterar nog att lägre fart gäller vid exempelvis skolor, säger Björn Fransson.
I ett öppet brev till Trafikverket i onsdagens GT kritiserade han särskilt de många skyltarna längs länsväg 140, mellan Visby och Västerhejde.
Många samtal
Och responsen blev större än han räknat med.
- Jag har sällan varit med om något liknande. Många har hört av sig till mig, alla var glada att jag skrev om det. Hastigheterna är något det talas om i stugorna.
Även på GT:s webbsida Helagotland.se debatterades insändaren friskt. Här intill finns ett urval av kommentarerna.