För två år sedan satte sig Coop Gotlands nya ledarduo, vd Carl-Johan Stålhammar och stormarknadschef Markus Wahlgren, ner för att diskutera framtiden.
– Första tanken när jag började var att Coop är ett ganska tråkigt varumärke och att vi måste göra om hur man ser på det, förklarar Stålhammar.
Ur det skapades skivavdelning, rockfestival och samarbeten med lokala aktörer.
– Vi tyckte tidigt att det skulle vara häftigt om vi vann priser nere i butiken och Carl-Johan kom in i styrelsen. Det skulle vara ett kvitto på att vi jobbar rätt, säger Markus Wahlgren.
Sedan duon tillträdde har de kammat hem flera priser. På dagligvarugalan i Stockholm nu i september fick Stora Coop det finaste priset av dem alla: årets butik. Stålhammar utsågs även till årets syftesdrivna ledare. Han sitter dessutom sedan någon månad tillbaka i Coops styrelse.
– Fem år sa vi, det tog två. Frågan är vad vi ska göra nu, skämtar han.
Flera satsningar har dock mötts av kritik, däribland intern sådan.
– Vi har gjort en del som inte är enligt Coops riktlinjer, som att bara sälja svenskt kött. Det var rätt svettigt i början men det visade sig vara värt det, säger Stålhammar.
Snart ökar konkurrensen i kriget om kunderna ytterligare. Lidls Visby-butik väntas stå klar nästa sommar och på Ica Maxi väntar stora förändringar, däribland en ombyggnation.
– Lidl tror jag främst kommer att konkurrera med Willys. Att Ica Maxi bygger om och storsatsar ser jag som ett kvitto och komplimang på att vi gör saker rätt. Konkurrens är alltid bra, menar Stålhammar.