Rabattkortskunder får nytt reskort till hösten

Bråket som uppstod när Destination Gotland införde ett nytt rabattsystem för fastlänningar har nu lett till att rederiet backar. I ett brev till sina rabattkortskunder erbjuds nu tre olika alternativ.
Det gamla rabattkortet blir kvar liksom pendlarkortet. Parallellt med dessa införs det nya systemet med ett så kallat reskort från den 1 oktober.

Gotland2004-02-12 04:00
Destination Gotland har tagit till sig den kritik som har framkommit i insändare och en GA-artikel samt genom de samtal man har fått från irriterade rabattkunder.
­ Jo, vi har lyssnat på den kritik som har förts fram. Vi tappade ju kunder också när vi lanserade ett nytt system där man skulle betala i olika nivåer. Dessutom sprack det på att vår teknik inte räckte till. Därför inför vi res-kortet först från 1 oktober, säger bokningschefen Peter Lindström.
Resultatet av resenärernas kritik har blivit att det kommer att finnas tre olika rabattsystem att välja mellan för de fastlänningar som reser ofta. Det blir dels de två gamla, rabattkortet med närmare 25 procents rabatt, som köps för 540 kronor per person och 1 080 kronor för bilen, dels Pendlarkortet som man köper för 8 000 kronor och sedan kan åka hur mycket man vill för under ett år.
<span class=MR>Nya Reskortet</span>
Det nya reskortet, som retade upp rabattkunderna går ut på att man betalar in 5 400 kronor och sedan får en rabatt på 600 kronor lika med tio procent. Pengarna finns på ett konto hos rederiet. För varje gång man sedan reser med färjan så dras pengar från kontot.
Det systemet införs alltså först från 1 oktober och reglerna har ändrats utifrån de synpunkter som har framförts. Till exempel så ska man om man är två boende på samma adress, kunna använda sig av rabatten med varsitt kort. I den första kritiserade versionen var rabatten knuten till en person. Man ska också kunna gå in och kolla sitt kortsaldo på Internet.
<span class=MR>Inget populärt kort</span>
Först lanserade Destination Gotland ett nytt kort som man betalade in pengar för med olika rabattnivåer.
Men det var inte populärt. Nu har man skickat ut information om att det parallellt ska finnas tre olika rabattformer att välja mellan och dessa är fördelade på tre olika typer av kort.
­ Jag har redan fått positiva svar via mail om att vi lyssnar på kunderna och snabbt rättar till det som inte upplevs som bra, säger Peter Lindström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om