I dagsläget är det Norrlandsflyg som svarar för den helikopterburna sjöräddningen, SAR, i Sverige. Det finns fem baser med lika många ordinarie helikoptrar. Men diskussionen om att räddningshelikoptrarna återigen ska bli statliga, pågår.
- Avtalet löper ut om ett och ett halvt år, och då ska vi ha en egen organisation. Övergången ska förstås genomföras på ett bra sätt, och allt detta för vi diskussioner om i nuläget, säger Lars Widell.
Han poängterar att det bara är ansvarsförhållandena som förändras. Personalen kommer inte ens att märka något.
Enligt Sjöfartsverket har Norrlandsflyg varit den enda leverantör som har kunnat erbjuda tjänsten. Monopolsituationen som uppstått, med en eventuell ny upphandling, kommer att medföra högre kostnader. Skillnaden är att Sjöfartsverket i framtiden kommer att bedriva verksamheten i egen regi i stället för att lägga ut den på entreprenad.
- Vi vet inte hur det blir ännu, men det påverkar inte oss eller vårt arbete. Det är samma folk som ska utföra samma arbete även i framtiden, säger ytbärgaren John Johnsson.