Den interna kontrollen som presenterades vid tekniska nämndens möte under torsdagen konstaterades att det behövs insatser för att förvaltningen ska leva upp till reglerna kopplade till upphandling. Vid samtliga fyra kontrollpunkter inom området fanns det brister.
På punkten "avtalstrohet" kontrollerades om köp av avtalade varor, tjänster och entreprenader görs enligt avtal. Stickprov på leverantörsfakturor som betalades ut i augusti 2021 genomfördes. Av totalt 90 transaktioner fanns det ett identifierat avtal i endast 48 procent.
Det totala värdet av transaktionerna som kontrollerades var 6,4 miljoner. Det innebär att köp till ett värde av 3,6 miljoner har genomförts utan att det har funnits ett avtal.
– Vi har förbättrat oss jämfört med förra året, men kontrollen visar att vi måste jobba vidare med de här frågorna och det kommer vi också att göra nästa år, kommenterade Patric Ramberg, förvaltningchef.
Vid kontroll av hur förvaltningen sköter dokumentationen vid direktupphandlingar kontrollerades 13 direktupphandlingar. Fem av dem var korrekt dokumenterade, men resterande åtta, alltså 62 procent, var det inte.
En kontroll av om direktupphandlingar hållit sig inom de angivna beloppsgränserna visade att alla fem som granskats hållit sig inom det tillåtna värdet.
Vid internkontrollen av 13 upphandlingar visade det sig att endast en upphandling var korrekt dokumenterad.