"Rapporten är full av fel"
- Det kan bli hur stora skadestånd som helst!Det säger Bengt Wiman, som var befälhavare på "Explorer" som sjönk i Antarktis för ett och ett halvt år sedan. Han är orolig att drabbas av enorma skadeståndsanspråk sedan en rapport slagit fast att han var ansvarig för katastrofen.
Foto: Bengan Zettergren
Men för en dryg vecka sedan publicerades en liberiansk rapport om haveriet, och i den pekas Bengt Wiman ut som ansvarig för att olyckan över huvud taget inträffade.
Riskerar skadestånd
Bengt Wiman, som i dag jobbar på ett oljeletningsfartyg utanför Angola, är både upprörd över rapporten och orolig över vad den kan få för konsekvenser.
- Det kan bli skadeståndsanspråk mot mig. Det här kan bli hur stort som helst, säger Bengt Wiman till GT.
Han poängterar dock att några sådana ännu inte har riktats mot honom.
Han hävdar också att rapporten är full av fel.
- Det allvarligaste är påståendet att jag skulle ha kört med full fart rakt in i isen. Det har jag inte gjort.
Känsligt
- Men det är väldigt känsligt att kommentera mer i det här läget, säger Bengt Wiman.
"Explorer" var registrerad i Liberia. Rapporten är skriven av den liberianska sjöfartsmyndigheten, som har kommit fram till de två viktigaste orsakerna till att "Explorer" sjönk: att befälhavaren missbedömde isen och höll för hög fart, och att en defekt vattentät dörr gjorde att läckan inte kunde avskärmas.
"Befälhavaren hade det felaktiga intrycket att båten stötte på färsk is, medan det i själva verket handlade om mycket hårdare landis. /.../ Befälhavaren var mycket erfaren från Östersjön, men var obekant med den typ av is han stötte på i Antarktis. Befälhavaren skulle ha ändrat kurs och inte ha gått in i isfältet i mörker. /.../ Sedan han gått in i isfältet och närmade sig "isvallen" finns det ingen indikation på att han minskade farten på "Explorer"", skriver rapporten som GT tagit del av.
Försvårat utredningen
Det konstateras också att Bengt Wiman, trots upprepade påstötningar utifrån under räddningsaktionen, aldrig såg till att "Explorers" VDR-utrustning (motsvarande en färdskrivare) räddades från det sjunkande skeppet. Det har senare försvårat utredningen, framför allt när det gäller att slå fast vilken fart "Explorer" hade.
Rapporten uppskattar dock, bland annat utifrån Bengt Wimans eget vittnesmål, farten till omkring fem knop.
Rapporten är dock inte bara kritisk mot Bengt Wiman. Det noteras också att "Befälhavarens beslut att evakuera skeppet /.../ med största sannolikhet räddade liv."
En stor chock
Den liberianska rapporten presenterades i förra veckan under ett möte i Baltimore, USA. Den lär, enligt tidningsuppgifter, ha orsakat "en stor chock" på mötet, samtidigt som "alla" närvarande gratulerade Liberia till en mycket omsorgsfullt utförd rapport. Den ska redan ha bidragit till att reglerna för turistkryssningar i Antarktis har skärpts.
"Explorer" sjönk den 23 november 2007 utanför Antarktis sedan hon stött på is och sprungit läck.
Fartyget byggdes i Finland 1969, var isförstärkt och hade under närmare 40 år gjort cirka 200 färder med passagerare i Antarktis.
Ombord fanns 100 passagerare, som betalat upp till 50 000 kronor var för en 18-dagars kryssning, och 54 besättningsmän. Alla räddades efter sex timmar i livbåtar, två timmar innan en svår storm bröt ut i området.
Fartyget byggdes i Finland 1969, var isförstärkt och hade under närmare 40 år gjort cirka 200 färder med passagerare i Antarktis.
Ombord fanns 100 passagerare, som betalat upp till 50 000 kronor var för en 18-dagars kryssning, och 54 besättningsmän. Alla räddades efter sex timmar i livbåtar, två timmar innan en svår storm bröt ut i området.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!