I en debattartikel föreslår infrastrukturministern långsammare färjor som ett miljövänligt och billigare alternativ i den kommande färjeupphandlingen. Förslaget kritiseras på bred front och blev en stor snackis, både på stan och på nätet, under gårdagen.
- Långsammare färjor handlar inte bara om att personer kommer fram senare. Det handlar minst lika mycket om att godset kommer fram till sin slutdestination långsammare. Det hämmar tillväxten på Gotland och det är allvarligt, säger Åke Svensson (S), regionstyrelsens ordförande, som tillsammans med oppositionsrådet Lena Celion (M) tidigare har uppvaktat infrastrukturministern i frågan.
Positiv till inställningen
Turistföretagaren Ted Ljungqvist som representerar kampanjen Vägpris.nu träffade under gårdagen Catharina Elmsäter-Svärd. Efteråt var han positiv till ministerns inställning till kampanjen och Gotlandsupproret som i söndags drog 7 000 till demonstrationståget till Holmen i Visby hamn.
Men några löften från den ansvariga ministern fick Ted Ljungqvist inte.
- Hon har mycket makt och är ytterst ansvarig för infrastrukturen i hela landet, även på Gotland. Min känsla efteråt är bra. Hon var intresserad och påläst, säger han.
Han påminde henne också om scenariot i början av 1990-talet då en liknande kampanj uppvaktade dåvarande statsministern Carl Bildt (M). Då blev resultatet att man sänkte färjepriserna kraftigt.
- Politikerna kan gå in och påverka när något har gått snett och det kan infrastrukturministern mycket väl göra nu, säger Ted Ljungqvist.
Från 28 till 22 knop
Catharina Elmsäter-Svärds förslag går ut på att om man sänker kravet på färjorna från 28 knop till 22 knop skulle man stärka konkurrensen i upphandlingen av gotlandstrafiken.
I dagens GT betonar Miljöpartiets språkrör Åsa Romson vikten av snabbgående färjor även i framtiden.
- Det är intressant att en miljöpartist gör ett sådant utspel. En del hävdar ju att vi ska sänka hastigheten på gotlandsfärjorna för att rädda miljön i världen, säger Ted Ljungqvist.
Väl förankrad
Åsa Romsons partikamrat, regionrådet Stefaan De Maecker, tycker att inställningen till snabbgående färjor och lägre priser är väl förankrad i hans parti.
- Men jag tycker att infrastrukturministern visar en tråkig inställning. Det viktigaste för henne tycks vara att trafiken ska bli så billig som möjlig.
Landshövdingen Cecilia Schelin Seidegård har vid flera tillfällen påtalat hur viktig frågan om snabba och billiga färjor är för Gotland. Även hon är kritisk till infrastrukturministerns utspel.
- Hon motiverar det här med att konkurrens är bra. Det tycker jag också, men det får inte innebära en försämring, säger hon.
Moderaternas gotländske riksdagsledamot Gustaf Hoffstedt håller inte med sin partikollega Catharina Elmsäter-Svärd om att långsammare färjor inbjuder till en lyckad upphandling.
- För mig är det viktigaste att vi har en bra och fungerande trafik, inte hur många anbudslämnare som deltar i upphandlingen, säger Gustaf Hoffstedt.