Rauk Air flyger varje dag

Rauk Air har vuxit från entusiastisk flygklubb till företag.
I snitt en gång om dagen flyger planet mellan Bromma och Bunge.
- Det finns ett enormt intresse som vi vill möta, säger Julia Lindkvist Martinsson, styrelseledamot i Rauk Air.

PÅ VINGAR AV STÅL. Rauk Air har 30 delägare och flyger i snitt en gång om dagen mellan Bromma och Bunge. Den här sensommarkvällen har Sverker Ljunghall, Tord Wallström, Lennart Thulin och Eva Pettersson anlänt till Bunge.

PÅ VINGAR AV STÅL. Rauk Air har 30 delägare och flyger i snitt en gång om dagen mellan Bromma och Bunge. Den här sensommarkvällen har Sverker Ljunghall, Tord Wallström, Lennart Thulin och Eva Pettersson anlänt till Bunge.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-08-25 04:00

Solen håller på att gå ner när GT besöker Bunge flygfält en sensommarkväll. Flygentusiasterna Inger och Gert Martinsson, som äger flygfältet, tar emot oss.

Snart ska 22-åriga piloten Sofia Lindberg landa med fyra passagerare i planet Partenavia.


En otroligt fart
Rauk Air har gjort en lång resa på kort tid. För ett år sedan satt sju vänner på norra Gotland och formulerade grundidén.

Gruppen frågade sig: kunde det vara möjligt att genomföra flygningar, med ett eget plan, mellan Gotland och fastlandet?

- Det har gått otroligt fort. Vi har sett det som en läroperiod, men nu går vi in i en ny fas. Vi har anställt en ny vd, Lars Thulin, som började den 20 augusti, berättar Lennart Thulin, en av delägarna.


Alla tillstånd lösta
Företaget har omkring 30 delägare som var och en gått in med 20 000 kronor i aktiebolaget. Men för att flyga med Rauk Air krävs bara ett medlemskap med en årsavgift.

Eftersom företaget opererar genom affärsflygföretaget East Air har man kunnat lösa alla tillstånd som behövs.

Rauk Air jobbar dock mycket på ideell basis och kan inte jämföras med större flygbolag, menar styrelseledamöterna.


Många kvinnor
Fem piloter turas om att flyga för Rauk Air. Av dessa är två kvinnor. Att 40 procent av piloterna är kvinnor är en unik siffra, jämfört med branschen som helhet.

- Med den siffran är vi nog världsledande på kvinnliga piloter, säger Julia Lindkvist Martinsson.

Passagerarna är upprymda efter kvällens flygning och berömmer sin pilot. Sofia Lindberg har en tvåårig pilotutbildning från Arvidsjaur i bagaget, följt av ett års teori och två månaders praktik. Hon flyger planet, ser till att passagerarna får sina väskor, fyller på olja och kollar planet.

- Jag sökte tjänsten eftersom det lät roligt. Nu flyger jag några timmar i veckan, säger Sofia Lindberg


Tydligare ansvar
Passagerna är både grannar till flygfältet, företagare på Norra Gotland och deltidsgotlänningar som vill pendla till ön. Styrelsen vill att det ska vara jämn fördelning, både hos passagerarna och i styrelsen.

- Kärnan i Rauk Air är att vi gör det för vår egen skull, det här är inget som vi tjänar pengar på, säger Julia Lindkvist Martinsson och fortsätter:

- Härnäst på agendan ska vi strukturera oss och få en tydligare ansvarsfördelning. Det finns några delägarplatser kvar som vi har avsatt till gotlänningar. Sedan kan man drömma om att bli större också, säger hon.


Framtida vyer
Lennart Thulin håller med:

- Först måste vi titta på säsongen och sammanfatta vad som har hänt hittills. Visst kan vi tänka oss ett större plan med plats för fler passagerare. Eller två plan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!