- Vi vet ju inte hur det går med Skyways nu eftersom det blir en konkursförvaltare som får lov att jobba vidare med att eventuellt få en omstart i ny regi. Men skulle det bli så att det upphör så är det en stor smäll för Gotland. För stor för att vi ska kunna matcha det på något sätt.
Det säger Esso Eriksson, som är styrelseordförande och delägare i Rauk Air, det bolag som har som affärsidé att trafikera Bunge flygfält som ett sätt att stärka norra Gotland.
Bolaget kommer inte att köra på en fastställd turlista utan ägna sig åt mer efterfrågebaserade körningar, av fyra olika typer:
dels taxiflyg (ta emot beställningar vart som helst precis som en taxi), dels upplevelseflyg, företagsflyg (enstaka flygningar som köps av företag) och framför allt föreningsflyg. Den sistnämnda kategorin är den mest uppstyrda, där ska trafiken gå mellan Bunge och Bromma, enligt bokningduppdrag från dem som är medlemmar i föreningen.
Det är framför allt här som Esso Eriksson ser en potential för fler flygningar nu i och med Skyways frånfälle:
- Vi kommer att få flyga oftare helt enkelt, men vi har ett enda plan och det ger ju sina begränsningar naturligtvis.
Rauk Air har inte kommit igång med några flygningar alls ännu, men räknar med att göra det inom ett par veckor.
- Vi gör det så fort som möjligt, men det är några steg kvar i processen för att få hit flygplanet. Men det står på Bromma nu och väntar på att få flygas hit.
Det faktum att många flygbolag har problem idag, avskräcker inte det er från att ge er in i branschen?
- Nej vi har en helt annan idé bakom det här. Vi har inte tillnärmeslevis så stora kostnader och vi gör dessutom inte det här för att vi räknar med någon förtjänst på det, vi gör det för att hjälpa våra medlemmar och för att stärka norra Gotland.