Rederiet berett att sänka priser

Destination Gotland har kritiserats för det senaste årets prisökningar.Bolaget utesluter inte rabatterade priser på vissa stolar vintertid.- Vi har funderat och räknat på det, avslöjar Per-Erling Evensen, marknadsdirektör.

Öppen för förändring. Per-Erling Evensen, marknadsdirektör på Destination Gotland, medger att man funderat och räknat på rabatterade priser vintertid.                                                                                                                                        Foto: Bengan Zettergren/arkiv

Öppen för förändring. Per-Erling Evensen, marknadsdirektör på Destination Gotland, medger att man funderat och räknat på rabatterade priser vintertid. Foto: Bengan Zettergren/arkiv

Foto: Bengan Zettergren/Arkiv

Gotland2011-11-12 04:00

Den gotländska besöksnäringen viker. Antalet gästnätter minskade rejält i år jämfört med i fjol, liksom resandet med färjorna.

Som GT berättade i går gör nu besöksnäringen en jättekampanj för att locka tillbaka besökarna. Hela 600 000 kronor läggs på att marknadsföra Gotland som resmål under höst och vinter. I stora annonser i rikspressen säljs resa och boende i paket, en variant som redan gett ett bra gensvar.

Under det senaste året har biljettpriserna på färjan ökat flera gånger, enligt färjebolaget är orsaken stigande bränslekostnader. Men samtidigt håller Destination Gotland dörren öppen för förändringar av priserna.


Inte av illvilja
Det står klart när GT ställer frågor kring möjligheten att sänka priset på vissa stolar, precis som flygbranschen gör för att öka beläggningen på sina avgångar.

- Jag vill inte avfärda det. Vi har inte de här priserna av illvilja. Vi ska utvärdera kampanjen, tanken med den är ju att hitta nya vägar. Skulle vi kunna gå plus på att sänka priserna och öka beläggningen på avgångarna är vi öppna för det, säger Per-Erling Evensen.

Varför har ni inte redan gjort det, då?

- Vi har absolut funderat på det, men vi behöver mer kunskap. Vi har ramar att hålla oss vid som regleras genom avtalet med staten och ekonomin måste gå ihop. Intäkterna på sommaren måste ju täcka underskottet på vintern.

För något år sedan provade Destination Gotland ett mer flexibelt system av priser. Det slopades efter kritik från passagerarna.


Inget genomslag
För två år sedan sänktes priset för fastlänningar under höstlovet. Personer som inte var skrivna på ön fick då resa för samma pris som gotlänningar.

Men inte heller det försöket gav det genomslag som Destination Gotland hoppats.

- Visst hade vi en uppgång, men inte så stor som man kanske skulle kunna förvänta sig, säger Per-Erling Evensen.

Turistföretagaren Niklas Harlevi driver bland annat campinganläggningar och hotell. Han har lösningen klar för hur fler ska lockas att ta färjan till Gotland:

- Det finns bara ett sätt att konkurrera, och det är med låga priser. Hotellen på ön har en låg snittbeläggning vintertid, och kampanjen som görs nu visar att det går att sänka priserna. Det kan ta ett par år innan det får fullt genomslag, men man måste vara beredd att bjuda till lite, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om