Avtalet mellan staten och Destination Gotland om färjetrafiken mellan fastlandet och ön löper ut den sista januari 2015.
Men staten är ännu inte redo att dra igång den komplicerade och tidskrävande upphandlingen. I början av sommaren kontaktade därför Trafikverket rederiet för att förhandla om en förlängning av det nuvarande avtalet med två år.
Behöver mer tid
- Skälen var att vi behövde mer tid att titta på de långsiktiga lösningarna, både när det gäller Region Gotlands ståndpunkter och statens krav, säger Hans Rode vid Trafikverket.
Han uppger att förhandlingarna om en förlängning med rederiet är ganska nära ett avgörande, men vägrar att kommentera hur det går.
Klart är att förhandlingarna befinner sig i ett känsligt läge.
- Jag tänker inte beskriva vad vi förhandlar om, eller förutsättningarna för oss eller Destination Gotland. Jag är inte beredd att redovisat något i dag, säger Hans Rode avvärjande.
Reservplan
Om parterna inte skulle komma överens är det risk att förhandlingarna strandar.
Finns det några alternativ till Destination Gotland?
- Jag kan inte och vill inte svara på den frågan. Det skulle röja vår syn på det här, säger Hans Rode, som ändå berättar om reservplanen. Det enda som återstår för Trafikverket blir då att dra igång den ordinarie upphandlingen. Det avtalet ska räcka i tio år från 1 februari 2015.
- Då får vi forcera den långa upphandlingen. Kan vi inte komma överens om förlängning är det den lösning som finns för handen, fortsätter Hans Rode.
Kommer ni hinna det, då?
- Det är bedömningen, annars hade vi inte vågat sätta oss i den sitsen.
Inga oklarheter
Jan-Eric Nilsson, vd för Destination Gotlands moderbolag Rederi AB Gotland, är en av dem som förhandlar med Trafikverket.
Även han är försiktig i sina uttalanden:
- Jag är inte beredd att kommentera några detaljer i en pågående diskussion, men båda parterna försöker att göra detta på ett sätt som blir så bra som möjligt för Gotland.
Skiljer sig era uppfattningar åt, om vad som är bra för Gotland?
- Nej, de gotländska ståndpunkterna är så tydligt formulerade att det inte kan finnas någon oklarhet för någon part.
Inga stora förändringar
Kommer Destination Gotland att bedriva samma trafik med samma kvalitet vid en förlängning?
- Eftersom det handlar om en förlängning av nuvarande avtal och därmed fortsättning av nuvarande trafik kan det ju inte bli några större förändringar.
Innebär det samma turtäthet och trafik med fyra fartyg som i dag?
- Så vitt jag kan bedöma, men jag kan inte kommentera innehållet i förhandlingarna mer i detalj eftersom vi inte kommit så långt.