Rederiet i tvist <br> med åkeriföretag

Destination Gotland stämmer Bergs åkeri på 300 000 kronor för obetalda färjebiljetter. Men åkeriets ägare menar att det är rederiet som är skyldigt honom pengar.

Gotland2006-09-14 06:00
Inom kort tas tvisten upp vid tingsrätten.
Destination Gotland lämnade tidigare i år in en stämningsansökan vid Stockholms tingsrätt, där de kräver det stockholmsbaserade företaget på 300 000 kronor för turer under juli månad förra året. Men det är pengar som företaget - genom sin ägare Matts Berg - helt enkelt vägrar betala.
Skälet är att han anser att Destination Gotland har brutit det muntliga avtal som funnits mellan parterna och istället vid upprepade tillfällen försenat åkeriets frakt av behållare från Visby till Nynäshamn.
Företaget, som på uppdrag av Gotlands kommun sedan i mars 2003 fraktar de gotländska hushållssoporna från ön till Händelöverket i Norrköping, menar istället att förseningarna har kostat dem minst 300 000 kronor i extra utgifter - utöver de 300 000 som båtbiljetterna kostat.
- Vi hade ett avtal med rederiet att våra släpvagnar skulle få komma med kvällsbåten och har också aviserat om det här varje dag. Men av sammanlagt 92 avgångar senarelade Destination Gotland 86 till nattfärjan, säger Matts Berg.

Högre säkerhet
Orsaken till att åkeriföretaget, enligt Matts Berg, har gjort upp med rederiet om att de ska få frakta sina sopbehållare med kvällsfärjan har sitt ursprung i ändrade regler.
- Tidigare somrar har vi tillmötesgått rederiet och åkt med nattfärjan för att de har velat fylla den - och det har fungerat med vår logistik. Men sedan sista juni 2005 stoppade rederiet all användning av Masi-vagnar, vilket helt har förstört vår logistik och gör att vi nu måste åka med den tidigare kvällsbåten för att få hämtning och arbetstider att gå ihop enligt regelverket, säger Matts Berg.

Delade meningar
Förbudet att använda Masi-vagnarna bygger enligt Destination Gotland på nya internationella säkerhetshöjande regler (ISPS), där omlastning på hamnområdet förbjuds.
Matts Berg påpekar dock, i samband med den pågående tvisten, att summan för företagets storsatsning på Masi-vagnar var en halv miljon kronor och att han flera gånger påpekat för Destination Gotland att hans åkeri går med på att ta nattfärjan, så länge Masi-vagnarna kan användas och företagets logistik därmed fungerar optimalt.
Ett påstående som dock rederiet förnekar.
Destination Gotlands vd Sten Crister Forsberg dementerar också att någon ändring ska ha gjorts i tidigare års överenskommelse och företaget hävdar i sin stämningsansökan att det kaos som åkeriet vittnar om - med förseningar och extra kostnader som följd - kunde ha lösts utan problem, om åkeriet agerat med detsamma.

Borde protesterat direkt
"Redan efter den första dagens konstaterade utfall för Åkeriet (med transport med nattfärja i stället för med kvällsfärja) skulle naturligtvis Åkeriet/Visby bilgods ha protesterat mot transport med nattfärja från Visby om detta färjeval medförde sådana katastrofala följder!", står det i stämningsansökan till tingsrätten.

Fotnot: Masi-vagnar är flak med hjul som kan transporteras på färjan utan chaufför över till fastlandet, för att där hämtas av en ny fraktbil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om