Köpet av M/T Cielo di Jari är redan klart, och senare i höst genomförs affären med systerfartyget. Fartygen är på 39 000 ton dödvikt, byggda 2016 och ursprungligen torrlastfartyg. Nu ska de byggas om.
– Fartygen kommer att konverteras för att kunna transportera både fryst och kyld apelsinjuice, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson.
Köpet av fartygen innebär ett fördjupat samarbete med Wisby Tankers. Apelsinjuice är aggressiv last som kräver specialbyggda tankar.
– Vi litar på deras kompetens. Det är Wisby Tankers som ansvarar för ombyggnaden, säger Håkan Johansson.
Det är inte första satsningen Gotlandsbolaget gör på tankfartyg för annat än fossila bränslen. I december förra året köpte rederiet 80 procent i M/T Wisby Atlantic och M/T Wisby Pacific, två fartyg avsedda för transport av vegetabiliska oljor. Även de fartygen är ett samarbete med Wisby Tankers.
Gotlandsbolaget har i år gjort fler fartygsaffärer än vanligt. Rederiet har sålt fyra av de tolv snabbgående servicefartyg bolaget äger. Fartygen används för att serva vindkraftsanläggningar i norra Europa.
Dessutom sålde Gotlandsbolaget i början av året de tre tankfartygen Calypso, Cavatina och Corrido. Fartygen, som är på 46 100 ton dödvikt, köpte Gotlandsbolaget 2015.
I delårsrapporten januari-augusti redovisar Gotlandsbolaget en ökad omsättning, medan rörelseresultat är i nivå med fjolårets. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor och resultatet till 329 miljoner kronor.