"Rederiet skitskrajt"
-Gotlandsbolaget var skitskraj för rederirabatter. Det var därför som rederichefen kallade det konsultarvoden och tog på sig hela skulden.
Han anser att pengarna på kontot inte är rederichefens privata utan tillhör hans konsultföretag, Euro Marines. Vid en häktesförhandling har han berättat om sina konsultuppdrag för hedersordföranden Eric D Nilsson. Advokatens resonemang går ut på att alla pengarna skulle användas för eventuella kostnader i samband med fartygsbyggen och att Rederi AB Gotland kände till detta.
-Det här är rederirabatter som rederiet borde tagit in som en vanlig intäkt, säger han.
<span class='mr'>Känsligt läge </span>
Jonas Reiner förklarar hela historien med det känsliga läge som rederiet befann sig i där aktieägarna ifrågasatt ledningens agerande, inte minst hedersordförande Erik D Nilssons konsultuppdrag.
-2003 fick Eric D Nilsson 4,9 miljoner kronor på ett år, fartygsinspektören hade 90000 kronor i månaden medan rederichefen på sin höjd fick 45000 kronor.
-Det talar för att hans konsultföretag Euro Marine fick tillgodogöra sig rederirabatterna mot att han löste problemen.
Rederichefen skulle på det viset försöka hjälpa rederiet, men själv fick han inget stöd.
Han faxade till Erik D Nilsson:
"Gör vad som står i din makt för att hjälpa mig", tolkar Reiner hans vädjan och berättar att det ledde till att en läkare kontaktades.
<span class='mr'>Övergavs</span>
Övergiven och förtvivlad övervägde han att erkänna, men inget i sak hade förändrats, enligt advokaten.
Rederichefens ord tolkar han så här:
-Han medgav bara de faktiska omständigheterna men jag tror inte ett ögonblick att han tagit mutor. En man som är van att bestämma, bli åtlydd och mötas av respekt satt med fullständiga restriktioner i häktet och smutskastades offentligt, säger han.
Reiner använder hovrättens dom som stöd för sina påståenden om att det inte skulle vara mutor. Där bedyrade de besticknings-åtalade att de trott att pengarna skulle gå till rederiet och det trodde hovrätten på.
Rederichefen var en upphöjd man inom branschen och han pressade priset på fartygen.
-Ett fantastiskt arbete. Kinafärjorna är bolagets bästa affär någonsin och Eric D Nilsson fick två fartyg till priset av ett.
Misstaget enligt Reiner:
-Han försökte styra bort intresset från rederiet.
<span class='mr'>En stor bedrift</span>
Åklagaren Kjell Lilieholm håller med om att rederichefen var en skicklig yrkesman.
-Det var en bedrift, men han hade fullt betalt för arbetet. Pengarna han fick insatt på sitt konto, var mutor.
Åklagaren ifrågasätter inte heller rederirabatter.
-Om det finns ett avtal så, annars är det oseriöst och medför onödigt höga prisnivåer. De har bokförts som rabatter, men ingen skulle skriva mutor i en bokföring.
Åklagaren använder rederichefens egna uppgifter för att bevisa att det var mutor.
-De har varit något motsägelsefulla men han tillstyrkte åtalet till sist.
I erkännandet säger han att det var glasklart att pengarna skulle gå till honom personligen.
På åklagarens fråga om han sett en chans att berika sig svarar han:
-Ja, det kan man väl inte uppfatta på annat sätt.
Att han skulle använt pengarna för att betala kostnader i samband med fartygsbyggen, fnyser Kjell Lilieholm åt.
-Det hade rederiet eller varvet stått för. Och pengarna betalades ju inte ut förrän i efterhand, säger han.
Om det nu var rederirabatter förstår han inte varför Rolls Royce i så fall försökt dölja det på olika sätt.
-De använde sig av fullständigt osanna internfakturor som aldrig skickades till rederiet.
I hanteringen benämns de också "konfidentiellt".
-Suspekta pengar, konstaterar Kjell Lilieholm.
Delägaren i Euro Marine, Bo Johanssons vittnesmål tar han med minst en nypa salt.
-Han drog sig inte för att skriva en faktura i efterhand för att försöka rätta till en av utbetalningarna från Rolls Royce samtidigt som skatterevisionen pågick.
I Euro Marine har ingen verksamhet pågått.
-Det är ett rent off-shore bolag och ingen penningström mellan singaporebolaget och kontot i Schweiz finns.
Åklagaren ifrågasätter flera vittnens utsagor eftersom rederichefen ringt dem. Han hade fixat en telefon och ringt 90 samtal i häktet trots att han satt med restriktioner.
<span class='mr'>Konto i Schweiz </span>
Rederichefens nummerkonto i Schweiz hör till åklagarens starka kort. I rederichefens bankfack hittades ett meddelande som sa att kontot inte skulle komma till skattemyndighetens kännedom och att hans dotter har teckningsrätt.
-Kontot var kopplat till en värdepappersdepå som visar att det rör sig om fullständigt privata medel.
Sammanlagt har 20,5 miljoner kronor betalats ut på kontot, pengar som kommit dit av samma anledning, enligt rederichefen. En del av medlen har använts till att betala rederichefens privata flygplan.
-Han har fått pengar i tjänsten och underleverantörerna betalade ut dessa som smörjmedel för att få ytterligare beställningar. Det råder inga tvivel om att han tagit emot mutor, säger Kjell Lilieholm.
Dom meddelas om tre veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!