Rederiet tillbakavisar Pigges kritik

Det är gotlänningarna som står för den största delen av ökningen, men det är också så att fastlänningarna som åker till ön stannar kortare tid nu än för tio år sedan.- Och när boendet minskar mer än resandet måste man fråga sig vad den anledningen är, resonerar Destination Gotlands Per-Erling Evensen.

Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.                                     Foto: Bengan Zettergren/arkiv

Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland. Foto: Bengan Zettergren/arkiv

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2012-02-02 04:00

Än en gång har debatten blossat upp kring priserna på att ta sig till och från Gotland med färja. Som GT kunde berätta i går, kritiserar entreprenören Pigge Werkelin åter rederiet Destination Gotland för att med höga priser skrämma iväg turisterna.

Men Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, ser det inte på samma sätt. Han menar att eftersom antalet gästnätter faktiskt minskat mer, så kan man inte per automatik skylla på att just färjepriserna är för höga.


Beror på perspektivet
I gårdagens GT ansåg Pigge Werkelin att framför allt de nya snabba båtarna har drivit upp färjepriset till nivåer som hotar turistnäringen på ön.

- Men ser man på utvecklingen från 2006, då vi fick de nya färjorna, till i dag så har faktiskt besökarnas resor ökat mer än gotlänningarnas, kontrar Per-Erling Evensen.

- Så allt beror på vilket perspektiv man har.

Destination Gotland värjer sig därmed från kritiken om att färjepriserna skrämmer turisterna. Även priserna ön är av betydelse, menar han.

- Boendet minskar mer än resandet, och då måste man faktiskt se över även det, säger han.


Gjort en undersökning
Destination Gotland genomförde under förra sommaren en kampanj då Gotlandsbesökare ombord på färjorna fick svara på ett antal frågor om bland annat färjepriser, hur resandet ser ut, hur stor del av semesterkassan som läggs på resande, med mera. Senare under hösten ställdes liknande frågor till gotlänningar och frekventa resenärer.

Sammanställningen presenteras inom kort.

- Det vi lär oss ligger till grund för vår marknadsföring, och nu är vi på väg in i en ny säsong, säger Per-Erling Evensen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!