Långsammare färjor, färre turer under sommartid men bibehållen bastrafik samt ett bättre nyttjande av kapaciteten på rederiets båda större passagarfartyg. Det är vad Gotlandsbolaget kan tänka sig i framtiden.
- Det är olika sätt att sänka priserna och vi tittar på alla tre. Det är inte omöjligt att en kombination av dem är bästa lösningen, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, till GT.
Förslagen bemötts positivt från Gotlandsupprorets talesman Ted Ljungqvist.
- Det intressanta för Gotland är att hitta konstruktiva lösningar, och för att sänka biljett- och fraktpriserna måste också kostnaderna sänkas, säger han.
SR/Gotland uppger idag att Gotlandsupproret även föreslår att de två mindre snabbfärjorna som idag är i trafik under sommaren ska ersättas med en stor färja som går långsammare. Det för att sänka biljettpriserna. Förslaget skulle kräva en omförhandling av det trafikavtal som råder idag, och som gäller fyra år till, mellan Trafikverket och Destination Gotland.
Gotlandsupproret ser gärna att det nya avtalet för färjetrafiken, som enligt plan ska gälla från 2017, skjuts något på framtiden.
- Vi har samlat en mängd fakta om bränslesnålare och mer miljövänliga båtar men de hinner man inte få fram till 2017, säger Ted Ljungqvist som menar att man med en omförhandling av nuvarande avtal kan spapa ett andrum så att den nya tekniken och de nya båtarna hinner tas fram.