Rederiets vd: "Ängsliga för besöksnäringen på Gotland"

Pandemin har slagit hårt mot rederinäringen, visar en färsk rapport från Svensk sjöfart. "Vi är väldigt ängsliga för besöksnäringens möjlighet att starta om", säger Håkan Johansson, Rederi AB Gotland.

På grund av pandemin var det cirka 80 säsongsanställda som inte fick jobb i somras på Destination Gotland, enligt Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland.

På grund av pandemin var det cirka 80 säsongsanställda som inte fick jobb i somras på Destination Gotland, enligt Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Gotland2021-01-25 18:20

Branschorganisationen Svensk Sjöfart har frågat alla svenska rederier hur pandemin påverkat deras verksamhet och väntas påverka det här året, vilket resulterat i en rapport som presenterades på måndagen.

– Rapporten visar på enorma konsekvenser för sjöfarten under 2020, både när det gäller trafiken som sådan, men även sett till antalet anställda. Vi kan konstatera att sjöfarten, precis som samhället i stort, har påverkats väldigt mycket av pandemin, säger Rikard Engström, vd på Svensk sjöfart.

Två tredjedelar av rederierna uppger att de haft en minskad omsättning. De som ökat sin omsättning är de med lastfartyg, medan samtliga färjerederier minskat sin omsättning.

– De som ökat sin omsättning är i huvudsak de som transporterar last och de som minskat är i huvudsak färjerederierna, säger Anders Hermansson, vice vd på Svensk sjöfart.

I hela landet har cirka 1 000 medlemmar i Seko Sjöfolk förlorat jobbet under förra året. Dessutom var det drygt 800 säsongsanställda som inte fick arbete under sommaren. Cirka 250 sjöbefäl blev uppsagda, men många av dem har återanställts, enligt rapporten.

Merparten av färjerederierna förväntar fortsatt minskade passagerarsiffror och många även ytterligare uppsägningar.

De rederier som drabbats hårdast är det så kallade färje-roro-segmentet, det vill säga rederier som transporterar både passagerare och gods. Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, bekräftar att även hans bolag är satt under hård press.

– Färjerederierna har en affärsmodell som bygger på passagerartrafik, intäktsdelen från passagerarna står för en större del än godset, säger Håkan Johansson.

Antalet passagerare minskade kraftigt under våren, men på helåret slutade tappet på 35 procent. Gotlandsbolaget har cirka 400 anställda, vilka brukar mer än fördubblas under sommarsäsongen, men förra året var det cirka 80 personer som inte kunde kontrakteras på grund av färre avgångar än vanligt.

– Det är väldigt tråkigt. Det är många ungdomar som jobbar hos oss på sommaren och vi rekryterar dessutom främst från Gotland. Ofta är det här första jobbet efter skoltiden och vägen in i arbetslivet. Vi är också väldigt ängsliga för besöksnäringens möjlighet att starta om nu, där vi ser en kraftig minskning förra året, säger Håkan Johansson.

Karta: Rederi AB Gotland
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!