Regeringen godkände tilläggsavtal Klart med snabb- färjorna från Kina
Vi är oerhört glada, säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.Glädjen beror på att väntan är slut. Nu är det äntligen klart att de två snabbfärjor som är under byggnad i Kina kan sättas in i trafiken mellan Gotland och fastlandet. Regeringen godkände nämligen vid sitt sammanträde i går det förslag till tilläggsavtal om Gotlandstrafiken som har förhandlats fram mellan Rikstrafiken och Destination Gotland.
Enligt grundavtalet skulle det vara möjligt för staten att säga upp avtalet från kommande årsskifte. Den möjligheten har nu strukits; nu är det helt säkert att Destination Gotland får behålla trafiken i sex år till.
Avtalstiden är en förutsättning för att vi skall kunna sätta in de nya fartygen, säger Sten-Crister Forsberg.
<span class=MR>Inga nya statliga pengar</span>
Statens kostnad för Gotlandsstrafiken ligger i dag på omkring 219 miljoner kronor per år. Den beräknas stiga till cirka 230 miljoner. Ökningen ligger inom ramen för Rikstrafikens budget och det handlar således inte om några nya pengar.
Att avtalet nu är i hamn betyder mycket för våra passagerare och mycket för Gotalnd, säger Sten-Crister Forsberg.
Han är ganska försiktig när det gäller att peka ut tidpunken då den nya eran i trafiken startar. Det ursprungliga beskedet är att fartyg nummer ett kommer den 1 september och att nummer två kommer fyra-fem månader senare. Nu finns det vissa farhågor för att det kan bli någon försening. Under april månad väntar man ett mera precist besked från varvet.
Sten-Crister Forsberg kan i dag inte säga exakt hur priserna påverkas i trafiken. Han tror att biljetterna blir något dyrare, men det lär inte bli några drastiska höjningar, i synnerhet inte för gotlänningarna.
Sten-Crister Forsberg befinner sig för närvarande tillsammans med en del andra gotlänningar på den stora Tur-mössan i Göteborg.
Det här beskedet är värt att fira, sa han i går eftermiddag till GA, så en gemensam middag för oss som är här blir det nog i kväll.
<span class=MR>Länsstyrelsen utreder</span>
Regeringen konstaterar i sitt beslut att det inte är möjligt att avveckla Gotlandstillägget nu.
Det skulle innebära att fraktpriserna måste höjas med 15 procent, säger Tom Andersson på näringsdepartementet.
En förhoppning är att de nya snabbfärjorna skall medverka till att pressa fraktpriserna. Men som en annan åtgärd ses det att länsstyrelsen nu får i uppdrag vilket ligger helt i linje med Berit Rolléns utredning att genomföra ett projekt för att se vilka besparingar som kan göras på fraktsidan. Det handlar om att stimulera samverkan mellan företag på Gotland i fråga om köp och uppläggning av transporter för att pressa kostnaderna.
Länsstyrelsen får en miljon kronor för att genomföra utredningen, som skall vara klar till 1 februari 2003.
<span class=MR>Bemanningsfrågan</span>
Regeringen tog i går inte ställning till bemanningsfrågan. De tre inblandade fackförbunden har i flera skrivelser framhållit som sin åsikt att den besättning på, som minst, 28 personer som planeras är för liten sedd ur säkerhetssynpunkt.
Enligt regeringens sätt att se är den frågan för tidigt väckt och dessutom vid fler instans.
Frågan om besättningens storlek regleras i fartygssäkerhetslagen. Den bemanning som Destination Gotland har föreslagit har sjöfartsinspektionen gett ett preliminärt godkännande för. Frågan kommer ånyo upp då fartygen är färdiga, och skall utsättas för en mer ingående besiktning.
Då finns möjligheten att överklaga ett eventuellt godkännande till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!