Tekniska nämnden har beslutat att öka den körda sträckan per år till drygt fyra miljoner kilometer. Detta i samband med den så kallat långa upphandlingen av kollektivtrafiken, från 2023 och tio år framåt.
Det är en dubblering av körd sträcka jämfört med i dag då busstrafiken tillryggalägger dryga två miljoner kilometer.
Det var en enig nämnd som tog beslutet, vilket i närtid främst är till för att tydliggöra ramarna för de utförare som vill räkna på anbudsgivningen.
– Det finns ett trafikförsörjningsprogram beslutat i fullmäktige, ambitionen är att närma oss det, säger Karl-Johan Boberg (C), ordförande i nämnden.
Avsikten är tätare trafik på stomlinjerna samt att mata folk som samlas upp i närområdet mot olika knutpunkter. Än så länge finns ingen planering på detaljnivå, men Patric Ramberg, teknisk direktör, ser en viktig förutsättning för att satsningen ska gå i lås.
– Vi börjar med tätare trafik på de linjer det finns underlag, därefter trappar vi upp på andra håll. Men allt det här förutsätter att folk verkligen vill åka buss och att få dem att älska kollektivtrafiken, säger han.
Några siffermål för ökat antal resenärer finns ännu inte. Ansvar för miljön och omtanke om den privata plånboken är incitament som skulle kunna öka bussåkandet. En utmaning är att folk på Gotland inte är centrerade till tätorter.
– På Gotland bor man överallt, men vi hoppas att ökningen av turer också ska öka användandet av kollektivtrafik, säger Patrik Ramberg.