Regionen utreder trögt prio ett-larm

Regionen ska utreda vad som gick fel när Ella Wahlgren i onsdags blev omkopplad tre gånger efter att ha ringt efter ambulans. - Ett prio ett-larm ska aldrig ta mer än en halvtimme, säger Rolf Forsman, beställarchef för Hälso- och sjukvården på Region Gotland.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Gotland2012-07-27 04:00

Ella Wahlgren blev i onsdags omkopplad tre gånger efter att ha ringt 112 när en kvinna ramlade och slog huvudet i Sanda. Som GT skrev i går, tog det 50 minuter innan ambulansen var på plats. Händelsen har fått regionen att titta närmare på vad som gick fel och varför Ella Wahlgren inte blev kopplad rätt.

- Det var inget fel med adressen, utan den ambulans som först körde förbi var i själva verket en ledig ambulans. Den bil som var larmad till Sanda hittade, men 50 minuter är för lång tid, säger Rolf Forsman.


Överbelastat
Anledningen till att Ella Wahlgren hamnade hos en larmoperatör i Falun tror Rolf Forsman beror på att Stockholms larmcentral var överbelastad. Samtalen ska annars alltid hänvisas direkt till Medhelp i Uppsala som har kännedom om Gotland.

Regionen har löpande kontakt med företaget, som har fått utstå kritik tidigare.

- Det blir bättre, men vi har fortfarande några avvikelser registrerade då och då, säger Rolf Forsman.

Medhelp menade i gårdagens GT att det är sommarvikarierande larmoperatörer hos både SOS Alarm och hos Medhelp. Men det stämmer inte menar Fredrik Bergengård vid SOS Alarms pressjour.


"Komplicerade samtal"
- Vi har bara ordinarie personal på SOS Alarm, eftersom det är en så pass tung tjänst att besvara larmsamtal. Vi kopplar samtalen vidare till sjukvårdens larmcentral och de sköter sedan prioriteringarna, säger Fredrik Bergengård och fortsätter:

- Vi upplever däremot att hanteringen av samtalen blir komplicerad när larmcentralerna är splittrade och utlagda på entreprenad, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!