Sedan pandemins början har flygbranschen varit starkt påverkad, och för en vecka sedan meddelade flygbolaget Air Leap att man måste lägga ned verksamheten. I och med det förlorade Gotland en viktig flygtransportör, och frågan om samhällsviktiga flygtransporter blev mer aktuellt än någonsin på Gotland.
Nu har regionstyrelsens ordförande, Eva Nypelius (C), och regiondirektör Peter Lindvall skrivit ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och socialminister Lena Hallengren (S) angående dessa inte bara viktiga, utan kritiska transporter:
"Regelbundna flygtransporter till och från Gotland är helt nödvändiga för att det gotländska samhället och framförallt den gotländska sjukvården ska fungera. Alltsedan inledningen av pandemin så har flygtransporterna till/från Gotland drabbats av återkommande neddragningar och snabba förändringar med oro och stor osäkerhet som följd."
Man skriver att regionen över tid vidtagit åtgärder för att så långt det går trygga transporterna av bland annat biologiskt material inom sjukvården, men säger att osäkerheten i transportsystemet och situationen för sjukvården på Gotland både kort- och långsiktigt är ohållbar.
"Förutsättningar för att kunna tillgodose sjukvårdens behov av transporter finns inte säkrade, och måste därför lösas på olika sätt för stunden och oftast genom mer tids- och kostnadskrävande alternativ."
Regelbundna flygtransporter är inte bara samhällsviktiga, utan samhällskritiska. Både för persontransporter och för att kunna upprätthålla service och underhåll av samhällskritisk infrastruktur, utöver det redan nämnda farliga godset.
"Gotland är Sveriges största ö och saknar broförbindelse med fastlandet. Öns möjlighet till likvärdiga inrikestransporter med övriga landet är avhängigt av fungerande flyg- och färjetrafik.../...Med anledning av ovanstående hemställer Region Gotland till Sveriges regering att långsiktigt säkra dagliga flygtransporter till och från Gotland för sjukvårdens och för samhällskritisk verksamhets behov. Framförallt handlar det om att kravställa så att de flygbolag som bedriver kommersiell trafik till och från Gotland måste inneha alla erforderliga tillstånd så att transporter av farligt gods (framförallt UN 3373 och 1845) kan säkras."
De avslutar brevet med att säga at man ser fram emot en snar återkoppling i ärendet.