”Regelbundna flygtransporter till och från Gotland är samhällskritisk verksamhet.” Så står det bland annat i hemställan, som har undertecknats av regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S), regiondirektören Stefan Hollmark och landshövdingen Anders Flanking.
Ordet hemställan används i det här fallet för att beskriva hur en myndighet skickar vidare en fråga till en högre instans. För regionen och Länsstyrelsen på Gotland är det frågan om hur SAS:s inställda flyg till och från ön i slutet av året påverkar gotlänningarnas sjukvård. Och det är regeringen man hoppas ska lösa frågan genom att införa trafikplikt – alltså statligt upphandlad flygtrafik – mellan Visby och Gotland.
”För att den gotländska sjukvården ska fungera måste sjukvårdens behov av transporter tillgodoses och transporter av farligt gods mellan Gotland och fastlandet säkras”, skriver man bland annat.
Regionen och Länsstyrelsen på Gotland menar att SAS:s besked om att bara flyga en tur i veckan – på söndagar – inte är i närheten av tillräckligt. Det skulle enligt myndigheterna ha en ”påtaglig påverkan” på transporten av prover samt blod för transfusion.
”I dessa fall är det ofta bråttom och det behövs flera möjligheter till transport per dygn både till och från Gotland. Region Gotland gör varje vecka 2–5 akuta beställningar och utan den möjligheten kommer patientsäkerheten att riskeras”, skriver man.
I hemställan hävdar de gotländska myndigheterna att ambulanshelikoptern ”vid något enskilt tillfälle” kan sköta sådana transporter, men att det inte går att ”bygga upp en transportkedja den vägen”.
”Situationen kommer att innebära att vissa prover inte alls kan tas, att andra måste skjutas fram för att tas i samband med att transporten går och att det kommer att bli brist på blodprodukter. Gotland behöver ha en lösning via Arlanda under november–december för att klara akutprover och blod, och det brådskar. Åtminstone en daglig tur åt båda hållen Visby–Arlanda bedöms som nödvändig”, skriver man.
I slutet av september skrev Helagotland om möjligheten att det skulle införas trafikplikt mellan Gotland och fastlandet. Bosse Andersson, utredningsledare för upphandlad flygtrafik på Trafikverket, menade då att chansen var nästintill obefintlig.
– Det har aldrig varit aktuellt för Gotland. Vi har ett uppdrag att se till att det finns tillgänglighet i hela landet för interregionalt resande. Det har iallafall hittills funnits flygtrafik till och från Gotland, av två konkurrerande bolag dessutom, sade Bosse Andersson då.