Regionen satsar på tryckt coronainformation

Som en del av regionens coronainformation satsar man i sommar på flera olika kampanjer för att vägleda såväl bofasta som besökare.

Coronakampanj

Coronakampanj

Foto: Region Gotland

Gotland2021-06-12 11:44

Vi ser det på nyheterna och i dagstidningarna: håll avstånd, tvätta händerna, nys i armvecket. Gotlänningar och deltidsboende har ofta koll på var man kan hämta information om corona- och vaccinationsläget, men för att vara säker på att även sommargästerna vet så har Region Gotland tagit fram ett antal kampanjer.

– Besökare följer nödvändigtvis inte regionens digitala kommunikationskanaler och då behövs även affischering, eller till exempel covidriddare som var ett uppskattat inslag förra året, säger Lotta Lutteman, kommunikationschef på Region Gotland i ett pressmeddelande.

Allt material, både tryckt och digitalt – samlas i regionens nya mediabank som kan laddas ned av både privatpersoner och butiksägare. På Gotlandsfärjorna rullar kampanjen "Håll i, håll ut, håll Gotland igång", och är ett samarbetsprojekt mellan Länsstyrelsen på Gotland, Gotlands förenade besöksnäring, Visby centrum och Polisen.

– Vi har genomfört ett stort antal gemensamma kommunikationskampanjer, där vi bland annat tagit hjälp av gotländska ambassadörer i syfte att påminna om vikten av att följa råd och rekommendationer, säger Thomas Zielinski, kommunikationschef på länsstyrelsen.

Under sommaren kommer även särskilda sommarvärdar hålla koll på platser där det finns risk för trängsel och köbildning, men viktigast är fortfarande att alla tar eget ansvar för att minska risken för smittspridning så att vi så fort som möjligt kan återgå till det normala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!