Regn=Köplust

Det kalla och regniga vädret som kom runt midsommar har gett både vinst och förlust.  I många butiker har det varit fullt med kunder, men på öns campingplatser har det inte varit fullt lika trångt.

Foto:

Gotland2007-07-17 01:07
Det är främst tältcamparna som uteblivit under sommarens första halva. Frej Hägglund, ägare till Ljugarns semesterby och camping, tror verkligen att det regniga vädret gjort att de hittills haft färre gäster än normalt. - Vi har haft en hel del tältare som kommit och velat hyra ett rum eller en stuga i stället. Men de har varit fullbokade länge, och då har gästerna gett sig av och flera har säkert avbrutit semestern tidigare än planerat, säger han. Antalet husvagnar och husbilar har varit ungefär detsamma, men tältgästerna har varit betydligt färre, enligt Frej Hägglund. Mist kunder
Hur det påverkar företagets ekonomi vid årets slut är svårt att säga, men att det kommer att märkas när man summerar årets tältgäster kan de redan konstatera på Ljugarns semesterby och camping. Även på Norderstrands camping har man märkt att det kalla vädret påverkat verksamheten. - Vi har mist en hel del drop in-gäster som vi annars har på tältcampingen, säger Niklas Harlevi, VD för det bolag som driver Norderstrands camping. Bra för handeln
Några som däremot har kunnat glädjas åt det dåliga sommarvädret är butikerna i Visby. På Julia Hultgren har man märkt av en mycket större försäljning jämfört med förra sommaren. Cecilia Foster, butiksägare, säger att kunderna är väldigt känsliga för vädret och det märks direkt att det blir mindre folk i butiken om det är en solig dag eller en dag med spöregn för den delen. Det lite kalla och molniga vädret som kom i slutet av juni verkade både turister och gotlänningar tycka var perfekt för shopping. Hur sommarens resultat blir är viktigt för öns året runt-butiker. - Sommaren är mycket viktig för oss. Om vi ökar nu märks det i slutet av året, säger Cecilia Foster. Tidig start
Cecilia Foster har inte bara märkt av fler kunder i butiken under molniga dagar. De första veckorna i juni, då solen sken ordentligt, gav också plus i kassan. - Handeln brukar inte sätta igång på riktigt förrän runt midsommar, men i år har vi upplevt att turisterna kom tidigare. Redan efter studenten var det mycket mer folk i stan, säger hon. Något som Ludwig Balassa, verksamhetsledare för Wisbyströvet, handelscentrumet i Visby, kan intyga. - Säsongen startade tidigare än den brukar. I alla fall för dem inom handeln, säger han. Enligt SMHI blir de närmsta dagarna soliga och det resultat som detaljhandeln och turistnäringen sett hittills kanske förändras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om