Det blir inget möte med statsminister Fredrik Reinfledt.
Statsministern hälsar i ett brev till regionstyrelseordförande Åke Svensson att på regeringskansliet finns det en ansvarsfördelning, och den ansvarsfördelningen säger att det är Näringsdepartementet och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd som har hand om färjefrågan.
Statsministern har också ordnat en tid, i nästa vecka, skriver han. Men inte med honom alltså. Inte heller med infrastrukturministern, utan med hennes statssekreterare Ingela Bendrot.
Regionstyrelseordförande Åke Svenssons reaktion på det beskedet:
- Istället för statsministern får vi en statssekreterare på ett departement. Min första reaktion var att "är det inte viktigare än så här? Nu struntar vi i det här!" Men så tänkte jag om.
Möte nästa vecka
Nu blir det ett möte med statssekreteraren i nästa vecka i alla fall.
Troligen med en delegation bestående av Åke Svensson och regiondirektör Per Lindskog.
Med sig har de en ny skrivelse och nyformulerade argument.
Idag, fredag, möttes nämligen det gotländska trafikrådet för att yttra sig över och godkänna det utkast till svar på Trafikverkets färjetrafikförslag som regionen gjort.
Resultatet efter förmiddagens möte med näringslivsrepresentanter med flera i rådet, blev ett remissyttrande med delvis nytt fokus än de tidigare "Gotländska ståndpunkterna".
Skippar detaljer
- Vi har valt att fokusera på övergripande argument, förklarade Per Lindskog vid en pressträff efter mötet med Trafikrådet.
Det betyder att fokus läggs på Gotlands behov. Argumenten är inte detaljerade som tidigare vad gäller knop och vilka hamnar som ska trafikeras (remissvaret säger ingenting om Oskarshamn som sydhamn till exempel), utan handlar om vilka mål som måste uppnås för Gotland som region.
Varför har ni skiftat fokus så här?
- Därför att vi äger inte "hur-frågorna" ändå, säger Åke Svensson, och tillägger:
- Dessutom är det enda sättet att ena Gotland. Det är avgörande att vi kan enas kring en skrivelse som hela Gotland står bakom.
Ni säger att det krävs ett nytt direktiv från regeringen till Trafikverket. Är det någon vits att säga det till Trafikverket?
- Vi har diskuterat det, säger Per Lindskog och fortsätter:
- Och vi tycker ändå att det kan vara ändamålsenligt att framföra till trafikverket att vi tycker inte att deras ramar är tillräckliga.