Rekord för färjor och matbutiker

I juli 2010 skrev Destination Gotland historia. 400000 resenärer hade bokat biljett till ön under juli månad. - Ett rekord i resande, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland. Även matförsäljningen har slagit tidigare rekord. Turismnäringen sätter allt mer Gotland på kartan, både i Sverige och i norra Europa.

Foto: Henrik Radhe

gotland2010-08-23 04:00
Aldrig förr har så många åkt till Gotland som under juli månad i år. På Destination Gotland vill man vänta med den totala summeringen av sommarens resenärer. Men en liten signal kan ändå Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, ge GA.
- Sommaren ser väldigt bra ut. Men vår avstämningspunkt brukar vara 15 september för att få bra jämförelsetal, säger Per-Erling Evensen.
Juni var ingen månad som man kan skryta med. Juli var kanon. Och augusti ser ut att leva upp till förväntningarna mer än väl.
- I juli ökade resandet med 9000 resenärer mot förra sommaren. Men man ska vara medveten om att en resenär är en resenär åt båda hållen.
Första halvan av juli bjöd på strålande väder. Den senare delen blev sämre rent vädermässigt. Något som inte påverkade resandet till Gotland, menar Per-Erling Evensen.
- Resenärerna fortsatte att komma och aldrig förr har så många rest under juli. Vi passerade för första gången i historien 400000 resenärer.
- Förra veckan nådde vi bokningsmässigt upp till samma antal resenärer som reste totalt under hela augusti i fjol. Fortsätter bokningarna blir det en bra augusti.

Mat på sommaren
På Ica Maxi kan man också se en trend. Det har varit storkonsumtion av lokalproducerat.
- Vi har haft en strålande åtgång på gotländska produkter. Då handlar det inte bara om frukt och grönt eller från köttcharken, utan andra produkter också. Det är så otroligt kul, säger Paul Dino Larsson, som driver Ica Maxi i Visby.
Från maj till och med i dag har försäljningen varit mycket god berättar han.
- Vi slår rekord på rekord och vädret har hjälpt till. Så fina grillkvällar som vi haft i sommar har vi inte haft på flera år. De frekventa kunderna kommer inte på dagtid, utan efter stranden på sena eftermiddagen eller kvällen.
På Ica Kometen ser man också en tydlig ökning av matförsäljningen.
- Vår försäljning har ökat mellan 10 till 15 procent från i fjol. I slutet av augusti vet vi mer, men vi har sålt mer, säger butikschefen Niclas Wiklund.
På Destination Gotland vill man lägga tonvikt på bredden i besöksnäringen.
- Det är många som drar sitt strå till stacken. Det handlar om alla som säljer tjänster till våra besökare. Bensinmackar, cykeluthyrare, mataffärerna och lanthandeln. Besöksnäringen är inte bara boende och resande.
- Eftersom vi är de stora transportörerna blir vi ju en termometer på hur sommaren varit.

Säsongen fortsätter
Och sommaren är inte över enligt en del.
- Vi kommer ha hela augusti med oss och en liten bit in i september. Nu är det en annan typ av turister, äldre och utländska. Säsongen är inte över, säger Dino
- Vi har arbetat rätt hårt för att marknadsföra Gotland i Sverige och i norra Europa. Flera aktörer har gått samman och lagt en peng i potten. Flygbolag, hotell och olika arrangörer. Vi har haft kampanjer i Finland och norra Tyskland, säger Per-Erling Evensen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om