Resecentrum, Visby lasarett har ingen krisberedskap
Måndagen den 8 februari drabbades Visby lasarett av ett telefonfel. Jag hade hos Resecentrum redan kl. 0900 (de öppnar då) beställt en telefontid vilken var 0945. Det går inte att komma i kontakt med resecentrum på annat sätt. Man får alltså snällt vänta på att de skall ringa upp. Tiden gick och inget hände. På Region Gotlands växel kunde man upplysa om att lasarettet drabbats av ett telefonfel och att man för närvarande inte kunde göra något. Jag fick en idé. Jag mejlar dem så kan de under tiden ändå hantera min resebeställning. Döm om min förvåning när jag får klart för mig att man inte har någon mejladress. Man hänvisar däremot till en fax!!! Rena stenåldern. Vem mer än företagare och myndigheter håller sig med en fax nu för tiden? Jag får en ny idé - jag åker ner och pratar med dem. Ringer växeln för att få veta var de sitter. Döm om min förvåning en gång till. De tar inte emot besök. Jag får inte ens veta var de finns. Jag befinner mig i ett moment 22. Mycket frustrerande. Under tiden försvinner de billigaste platserna på flyget. Som anhörig medföljande måste jag betala för flygresan själv och vill därför att bokningen skall ske skyndsamt. På morgonen före kl. 0900 fanns det platser men nu när klockan är 1100 och de ännu inte har ringt, trots att felet lär vara avhjälpt, har väl platserna rykt all världens väg.
I dessa orostider - ingen stor sak. Det mesta löser sig och det gjorde det. Men nog kan man tycka att det borde finnas ett reservsystem i händelse av sammanbrott i kommunikationerna. På Region Gotlands hemsida upplyste man i realtid om telefonproblemet. Då kunde man kanske samtidigt hänvisat till en tillfälligt upprättad mejladress.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!