Resenärer sänkte flygets mejlserver

Protesterna mot Swedavias avgiftshöjningar på Bromma som drabbar Gotlandsflygs resenärer tilltar i intensitet. I går uppmanades kunderna att sända protestmejl vilket medförde att Swedavias mejlserver blev överbelastad.

Riksdagsledamot (M). "Jag är bekymrad över detta, det är märkligt och omotiverat att det blir så dramatiska prishöjningar" säger Gustaf Hoffstedt.arkivFoto: Erik Englund

Riksdagsledamot (M). "Jag är bekymrad över detta, det är märkligt och omotiverat att det blir så dramatiska prishöjningar" säger Gustaf Hoffstedt.arkivFoto: Erik Englund

Foto: Erik Englund

Gotland2011-07-14 04:00

Protesterna mot Swedavias avgiftshöjningar på Bromma för mindre plan och därmed Gotlandsflyg ökar nu kraftigt från gotländskt håll. Den så kallade TNC (Terminal Navigation Charge)-avgiften ökar för en av bolagets flygplanstyper från 40 kronor till 386 per landning.

På årsbasis innebär detta en ökad kostnad för Gotlandsflyg på upp till 750 000 kronor. Och genomslaget på biljetten blir cirka tio kronor per passagerare. Något som man från flygbolagets sida också kommer att påvisa genom att införa en "orättviseavgift".

- Detta för att göra folk medvetna om avgiftshöjningen och vilken påverkan den har, säger Gotlandsflygs chef Ola Mattsson.


Mejlen slogs ut
På onsdagen gick Gotlandsflyg i sitt kundbrev ut och uppmanade till att sända ett mejl till Swedavia med lydelsen "Jag anser att Swedavia ska sänka avgifterna på Bromma". Något som så många gjorde att Gotlandsflyg några timmar senare fick be kunderna att sluta mejla eftersom Swedavias server blivit överbelastad.

- Ett ganska fredligt sätt att visa sitt missnöje, menar Ola Mattsson.

Gotlandsflyg motsätter sig höjningen som man menar enbart är motiverad av att Swedavia vill likställa avgiften mellan Bromma och Arlanda.

- Varför det, det finns ingen anledning. Arlanda har tio gånger så många passagerare och är vår port mot omvärlden. Bromma fyller en helt annan funktion, den trafikeras tilll hälften av mindre propellermaskiner och är en viktig matarlinje för regioner som just Gotland.

Ola Mattsson tycker att höjningen kom abrupt. Under 2010 hade man en rabatt på avgiftshöjningen, då man förhandlade och diskuterade omkring den och det var tanken även under 2011.

- Men Swedavia avslutade detta och 2011 slår höjningen igenom fullt ut.


Hot mot flyget
Han menar även att propellerdrift är mest miljövänligt på flygningar upp till cirka 60 mil (för Gotlandsflyg handlar det om 20 mil).

Och han anser att höjningen kan få allvarliga konsekvenser och utgöra ett hot mot de framtida kommunikationerna till/från Gotland.

- Den orimliga kostnadsökningen är så pass hög att det är svårt att få täckning för beloppet genom prishöjningar. En höjning slår mot oss som mindre bolag som måste ha mindre maskiner för att få en turlista som är värd namnet. Något som är viktigt för regionen och företag som Svenska Spel. Om inte vi hade avgångar mitt på dagen är det tveksamt om man kunde finnas kvar på Gotland.

I protesterna samarbetar man med politiska regionföreträdare från båda blocken.

- Det finns absolut en enighet, säger Ola Mattsson.

Swedavia är ett statligt bolag som bildades 2010 när Luftfartsverket delades och sköter nu flygplatsverksamheten. Swedavia äger och driver 11 av landets flygplatser, bland dem Arlanda, Bromma och Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om